Tal dia com avui de l'any 2006, fa 11 anys, es produïa un accident al metro de València que se saldava amb el tràgic balanç de 43 morts i 46 ferits de diversa consideració. L'accident es va produir a les 13.03 hores, quan un comboi de la línia 1 amb 150 persones a bord va descarrilar en un revolt a 50 metres de l'estació de Jesús. El tren procedia de l'estació de Plaça d'Espanya i, segons les investigacions posteriors, circulava amb un excés de velocitat. Les mateixes investigacions van determinar que el tren va cobrir el trajecte des de la darrera estació fins al punt de l'accident en tan sols 40 segons, per la qual cosa es calcula que circulava a 80 quilòmetres per hora.

La caixa negra del tren va revelar que en aquell tràgic trajecte es va produir una cadena d'errors humans, mecànics i de seguretat que provocarien l'accident. El tren va entrar en un revolt amb una limitació de 40 quilòmetres per hora al doble de la velocitat permesa. La investigació revela que des de la cabina del maquinista es va activar el fre de servei, el qual, si bé va reduir la velocitat a 65 quilòmetres per hora, no va poder evitar que el segon vagó envestís i trabuqués la unitat de capçalera. El primer vagó, a causa de l'impacte, va recórrer semibolcat i fora de control les parets del túnel, fins que en una confluència va acabar col·lidint violentament contra el terra.

El revolt de l'accident no estava proveït de les balises que haurien alertat el maquinista que entrava en un tram amb limitació de velocitat. Ni el tren sinistrat estava proveït d'un sistema de frenat automàtic, que hauria evitat que el segon vagó envestís i trabuqués la unitat de capçalera. Totes les víctimes viatjaven en aquell primer vagó, i els serveis d'emergència van trobar els cossos dispersos per les vies. Malgrat les evidències, Ferrocarrils de la Generalitat va pagar 621.000 euros procedents dels fons públics a una consultora privada amb el propòsit de desacreditar les proves recollides per la investigació i evitar, d'aquesta manera, possibles responsabilitats polítiques.

Concentració de familiars a la plaça de la Seu de València / Viquipèdia

Des de fa anys les famílies de les víctimes de l'accident es concentren, invariablement, el dia 3 de cada mes a la plaça de la Seu, a València, per exigir transparència, justícia i responsabilitats. Després de les últimes eleccions municipals i autonòmiques -que van desplaçar del poder el Partit Popular, tant a la Generalitat com a l’Ajuntament de València-, el nou president de les Corts Valencianes, Enric Morera Català, del Bloc Nacionalista Valencià, va constituir una comissió presidida per la diputada Sandra Martín Pérez, del PSPV, que té per objectiu investigar els fets, depurar responsabilitats i donar una resposta satisfactòria a les víctimes.

 

Imatge principal: Vagó sinistrat / Blog de l'Associació de Víctimes del Metro de València