Si hem de fer cas dels anuncis realitzats pel Govern espanyol, aquest dimarts és el dia en què el corredor mediterrani i les Rodalies de Catalunya tindran l'impuls definitiu via pressupostos generals de l'Estat per sortir de l'apatia i la desídia en què es troben. Mariano Rajoy arriba a Barcelona amb "molts milions", assenyalen eufòrics al PP català, que veuen en l'acte el punt d'inflexió per rebaixar l'independentisme. Una opinió que és vista, lògicament, amb enorme escepticisme entre la classe política catalana i entre l'empresariat que ha necessitat més d'una trucada per no faltar a la conferència del president espanyol al Palau de Congressos. "Es passarà llista", ha comentat un qualificat representant empresarial que primer va dir que "no", més tard va tornar a dir que "no" i que finalment hi anirà.

L'exemple només és una mostra de la intensitat amb què s'ha organitzat l'acte. Si l'hemeroteca no m'ha jugat una mala passada, l'última reunió de la Comissió Mixta de Transferències Estat-Generalitat es va fer el 29 de desembre del 2009. La presidien el llavors vicepresident tercer del govern espanyol i ministre de Política Territorial Manuel Chaves -avui investigat al cas dels ERO- i el conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació del Govern, Joan Saura. L'acta de la reunió recull amb eloqüents declaracions posteriors un gran acord: el traspàs de Rodalies l'1 de gener del 2010. Eufòric, Chaves va arribar a declarar que es feia un pas històric per desenvolupar l'Estatut. Realment, rellegir el passat està ple de sorpreses, i de disgustos. No hi haurà ni un català que recordi cap desenvolupament de l'Estatut, ni tampoc cap pas històric. Després van arribar Mas i Puigdemont a Catalunya i Rajoy a Madrid. Es va anomenar a Duran inicialment president de la part catalana de la comissió mixta i havia de negociar amb Soraya. Les hemeroteques no guarden cap acord i tampoc cap reunió.

Passen els anys i com diu la cançó, tot continua igual. Això sí. Moltes promeses d'acords històrics. Mariano Rajoy seixanta-tres mesos després d'arribar a la Moncloa ve a Barcelona a parlar del que realment interessa als catalans. Sembla que amb promeses per als propers anys. Moltes d'elles seran reescalfats de propostes ja fetes anteriorment per algun dels seus predecessors. No li serà difícil, ja que la inacció ha estat tan alta al Ministeri de Foment que hi ha molta feina a fer. Però malgrat tot, hauran d'encertar amb les promeses i amb el llenguatge. Sinó passa el que li acaba de passar al titular de Foment, Íñigo de la Serna, que ha escalfat el viatge des de Castelló assegurant que el seu departament estava treballant a fons en aquest important eix ferroviari. I com a exemple, càntabre ell, de com de bé ha entès la seva importància, ha assenyalat que s'arribaria a Madrid des de Castelló en dues hores i vint-i-cinc minuts. I ha afegit, i no és broma, que amb aquestes millores avança el corredor mediterrani.