Encara és poc habitual veure algú amb un smartphone Xiaomi. Fins fa uns mesos, com a molt un any, només els interessats en el sector coneixien els productes d'aquesta potent startup xinesa. La raó és molt senzilla: Xiaomi no gasta ni un dòlar en màrqueting i ven només sota demanda, a través del seu web. Són els mateixos experts i usuaris els que li han fet la publicitat des que es va fundar, penjant vídeos a Youtube comparant les seves prestacions amb els mòbils més populars del mercat, provant-ne la càmera, mesurant-ne el gruix i comprovant-ne el pes. El llançament del seu nou model, l'Mi5, en un esdeveniment global a tres bandes -Nova York, Barcelona (al Mobile World Congress) i Nova Deli- ha estat un cop d'efecte ideat pel seu vicepresident internacional, extreballador de Google i portaveu d'Android, el brasiler Hugo Barra. De fet, al MWC no hi tenen ni tan sols expositor.

Preus imbatibles

Aquesta filosofia els permet oferir preus difícils de superar: el model de gamma alta de Xiaomi no arriba als 400 euros, mentre que el que ha presentat la coreana Samsung ronda els 700 euros i els de LG i Huawei, amb preu encara per confirmar, no s'espera que siguin gaire més barats. Així han aconseguit superar durant molt de temps en vendes d'smartphones a Huawei, que ara per ara li ha arrabassat el lideratge, i ser el quart fabricant a tot el món, tot desbancant LG.

IDC: Smartphone Vendor Market Share 2015, 2014, 2013, and 2012 Chart

Salt internacional

Tot i que el seu pla d'expansió fora de la Xina és encara un misteri del qual es neguen a parlar, l'esdeveniment d'estrena global del seu Mi5, tot esperant el tercer dia del Mobile World Congress per generar l'expectació adequada, fa pensar que la seva irrupció al mercat internacional és imminent. Especialment després que el seu creixement al seu país d'origen s'hagi desaccelerat. Algunes informacions apunten que Barra ja ha establert els primers contactes per entrar amb força al seu país, el Brasil, i que es planteja començar a vendre offline, tot establint acords amb minoristes i per mitjà dels seus propis establiments per poder mantenir els seus preus.

L'esperat Mi5

L'Mi5 ha aconseguit deixar amb la boca oberta els seus clients, majoritàriament xinesos, que han protagonitzat al MWC un fenomen fan molt similar al dels amants de la marca de la petita poma. Portaven dos anys esperant-lo. Sortirà al mercat en tres versions diferents, de les quals la de més alta gamma segueix essent molt més barata que els competidors iPhone 6 o Samsung Galaxy S7. Porta el processador més potent del mercat de la telefonia mòbil, Qualcomm Snapdragon 820, de 1,8 GHz en el cas de la gamma més baixa i de 2,15 GHz en el cas de la mitja i alta. També tenen una poderosa memòria RAM, de 3GB en el cas dels dos mòbils més econòmics i de 4GB en el cas de la versió pro. A més, compten amb una memòria interna de 32GB el més barat i de 64GB els dos següents.

El preu de la versió més senzilla serà de 1.999 iuans xinesos (uns 277 euros), mentre que el de gamma mitja valdrà 2.299 iuans xinesos (319 euros) i el més avançat, 2.699 (374 euros).

La posició de la càmera emula a la de l'iPhone 6 i el bloqueig de pantalla amb empremta dactilar és similar al del Samsung Galaxy S6. A més, Xiaomi ha reduït la proporció de la pantalla respecte del cos del mòbil, que en total pesa 129 grams, com un iPhone 6. Aquest pes inclou la bateria, una de les més duradores del mercat, especialment si s'utilitza amb la versió 6.0 Marshmallow d'Android, que optimitza energia.

Acusacions de còpia

Els blocaires especialitzats li han retret un disseny poc innovador, a mig camí entre els darrers models d'Apple i Samsung, cosa que alguns han atribuït a una manca de personalitat i ha posat en safata als fans d'altres marques l'acusació de fer falsificacions barates. Fins i tot Hugo Barra, que ha arribat a la presentació al MWC a bord d'un modern patinet hooverboard d'una de les marques que ha comprat Xiaomi (saben que dedicar-se íntegrament als smartphones no és rendible), Ninebot, recorda l'esperit carismàtic jove i emprenedor d'Apple. El mateix director de la companyia xinesa, Lei Jun, ha cultivat un personatge d'ell mateix que molts associen a Steve Jobs per la manera de vestir, parlar i gesticular. Amb la diferència que no parla anglès -la presentació l'ha fet íntegrament en xinès-.

Altres li valoren haver posat de manifest fins a quin punt el preu dels smartphones com els d'Apple, que també fabrica a la Xina, pot raure en el màrqueting. Ha demostrat que es poden fabricar smartphones funcionals i curosament dissenyats a un preu molt més econòmic del que ofereixen la resta de companyies. Fins i tot als Estats Units aquesta marca ha suscitat gran interès. I això a Apple no li està fent cap gràcia.