Una empresa catalana, Waynabox de turisme, i la canària APSU, de gestió d'aigües, han estat premiades avui a Brussel·les amb els StartUp Europe Awards, guardons impulsats per la Comissió Europea que distingeixen les deu millors companyies emergents de la UE.

Vuitanta-quatre empreses han competit en els StartUp Europe Awards, que en la seva primera edició han premiat companyies emergents procedents de 14 competicions nacionals que van tenir lloc el 2016 a Europa.

Waynabox, empresa organitzadora de viatges per sorpresa a Europa, ha guanyat en la categoria de Turisme; mentre que APSU, desenvolupadora de tecnologies de descontaminació, s'ha emportat el premi en el pertanyent a Aigua.

Aquests premis han reconegut també el Consorci Zona Franca de Vigo (Pontevedra) com la Millor Administració Pública pel seu "suport a l'emprenedoria i innovació" d'àmbit local i regional a Europa.

De la seva banda, el programa Emprende de TVE ha estat elegit com a millor Media Partner, premi que distingeix al mitjà de comunicació més compromès amb la difusió i emprenedoria de les empreses emergents (start-ups).

Vuit finalistes espanyols

Els guardons han estat lliurats pel president del Parlament Europeu (PE), Antonio Tajani; el comissari d'Investigació, Ciència i Innovació, Carlos Moedas, i pel vicepresident del Comitè de les Regions (Cdr), Gonçalo Lobo Xavier.

Vuit empreses finalistes espanyoles han competit en les seves respectives categories per emportar-se un dels premis europeus: Komilibro (Indústries Creatives), Ecoche (Medi Ambient), Ekuore (Salut), Beonprice (TICs), Human Surge (Innovació Social), Kien-Mou (Smart Cities), Waynabox (Turisme) i APSU (Aigua).

StartUp Europe Awards és una iniciativa promoguda per la Comissió Europea que busca reconèixer models locals d'èxit que serveixin d'exemple a altres emprenedors, a les administracions públiques per desenvolupar programes a mida per impulsar el seu creixement i als inversors per acostar-se a ecosistemes locals.

10.000 euros, visibilitat i fons europeus

Segons els organitzadors, els guanyadors obtindran "gran visibilitat" gràcies a la Media Partner Alliance i tindran accés a programes de fons europeus com a Instrument PIME -de 50.000 a 2,5 milions d'euros-, comunicació internacional i assessoria jurídica que els permetrà impulsar els seus projectes.

El Grup Amadeus, empresa proveïdora de solucions tecnològiques per a la indústria dels viatges, va concedir un "tiquet d'acceleració" de 10.000 euros a Waynabox, mentre que el conseller d'Innovació i Ocupació del consell de Fuerteventura, Rafael Páez, va fer lliurament de la mateixa dotació econòmica a APSU.