Un centenar de congressistes americans han demanat al president electe, Donald Trump, que un cop juri el càrrec com a president dels Estats Units, revoqui la llicència a la companyia escandinava Norwegian Air Shuttle, atorgada pel Departament de Transport el passat mes de desembre i que permetrà vols ‘low cost’ des de ciutats europees a les principals capitals americanes i que afectaria de manera molt important a Barcelona-El Prat.

Si Trump decidís apostar per revocar el permís -haurà de ratificar la decisió del Departament de Transport- podria suposar un dur revers per a Norwegian que havia decidit apostar per aquesta línia de negoci el pròxim 2017 i que ja havia parlar d’oferir el vol Barcelona El Prat-Nova York i Los Ángeles, entre d’altres. Aquesta decisió també podria afectar al Grup IAG, matriu d’Iberia, que aquest estiu també té previst llençar una nova marca de llarg recorregut a un baix cost.

Aquests congressistes porten temps pressionant Trump per a revocar la llicència, un cop prengui possessió del càrrec. A més, un grup d’aerolínies americanes van demanar en reiterades ocasions a Obama i ara a Trump, posar fi a aquesta expansió de Norweigan. El principal temor és el preu reduït que volen oferir aquestes companyies per volar des de El Prat i contra el que no poden competir empreses com American Airlines o Southwest Airlines, entre d’altres.

La decisió de Trump pot ser totalment inesperada en el sector. Donat el seu marcat caràcter proteccionista en matèria econòmica podria prioritzar el desenvolupament de les empreses americanes en detriment de Norweigan i IAG. La retirada de Ford de Mèxic i l’ampliació de la planta a Michigan no sembla un bon precedent.