Algú ha deixat de volar sobre el niu de Twitter per primera vegada en la seva història. La xarxa social ha anunciat pèrdues de 461 milions d'euros el 2015, molt inferiors als 510 milions de 2014. No tot són els diners per a un ocell blau que viu dels 320 milions de persones que utilitzen el seu servei almenys una vegada per mes, un estancament encara més greu si s'exclouen les persones que reben tuits per missatgeria mòbil.

Tanmateix, aquesta xifra clau per als inversors no ha assolit els 325 milions d'usuaris esperats en els últims mesos i això ha penalitzat en gran mesura la companyia amb una caiguda de les seves accions de més del 4% en el període de cotització extra.

Calma i popularitat

Malgrat la tempesta que està caient al niu, Twitter ha volgut tranquil·litzar els seus accionistes, posant èmfasi que els seus ingressos registrats el 2015 van assolir els 1.943 milions d'euros, la qual cosa suposa un increment interanual del 58% mentre que el seu resultat d'explotació bruta (EBITDA) va superar els 442 milions.

I al mal temps, intent de bona cara. L'ocell blau és popular entre els mitjans de comunicació, polítics i celebritats, però fins ara no ha aconseguit mostrar-se com una plataforma popular amb el públic general pel que ha optat per un canvi de rumb. Inspirat en el modus operandi de Facebook, Twitter ha llançat aquesta setmana un nou algoritme que permet seleccionar i mostrar els continguts de més rellevància per a cada usuari per posar fi a la dècada de sobirania cronològica del seu timeline.

La modificació "Mentre tu no hi eres" permetrà a l'usuari visualitzar la informació de la seva xarxa de seguits que ha estat publicada durant la seva absència a la xarxa social i que ha estat filtrada per l'algoritme basant-se en el seu rastreig. Després d'això, apareixerà la tradicional cascada d'últims continguts publicats. Tanmateix, aquest canvi amb què es pretén fer més accessible i atractiva la plataforma de "microblogging" serà opcional i podrà ser desactivat per al beneplàcit de tots aquells usuaris intensius de Twitter que ja havien mostrat la seva disconformitat amb la maniobra.

Dorsey i Kordestani, al rescat

El canvi de maniobra estratègica ja va començar a finals de l'any passat amb el nomenament de Jack Dorsey com a conseller delegat permanent, el debut del seu projecte editorial "Moments", el llançament d'una eina de vídeo per a anunciants i la promesa de "grans canvis" pel 2016.

La seva entrada va venir acompanyada del nomenament de l'excap de negocis de Google, Omid Kordestani com a nou president executiu del consell d'administració de Twitter després d'anunciar que l'empresa acomiadaria un 8% de la seva plantilla mundial fins a quedar-se amb 4.100 treballadors. Malgrat que li resulta "intimidador" tuitejar, els seus objectius pel 2016 impliquen refinar el servei, especialitzar-se en creadors i usuaris influents, potenciar el vídeo en directe, millorar la seguretat dels usuaris i invertir en desenvolupadors perquè la plataforma sigui més accessible i atractiva aquest 2016.

Queda per veure si amb aquest canvi de rumb, l'ocell blau de Twitter reprèn el vol cap al núvol més alt. De moment, el 2015 ha deixat el seu niu amb menys diners i usuaris.