“Amb governança pròpia, Catalunya tindria un sistema d’infraestructures més eficient", ha assegurat el secretari d'Infraestructures de la Generalitat, Ricard Font, durant una conferència celebrada al Col·legi d'Economistes. Davant els "reiterats dèficits en la inversió estatal", Font ha defensat la necessitat d'invertir en el Corredor Mediterrani alhora que ha remarcat alguns dels principals "colls d'ampolla": la xarxa de Rodalies, els desdoblaments pendents a la N340 a Tarragona o a la NII a Girona, o la manca de gestió individualitzada dels ports i aeroports, entre d'altres. "És més important que mai que Catalunya pugui decidir com articular aquestes infraestructures", ha afegit.

En aquest sentit, ha recordat que en la disposició addicional tercera de l'Estatut del 2006 quedava fixat que a Catalunya "s'havia d'invertir tot allò que es produïa" però aquesta, tal i com s'ha evidenciat al llarg dels anys, no va tirar endavant. Dèficit d'inversió però també de rodalies, connectivitat i governabilitat. Segons Font, "els dèficits principals estan generats per les inversiones i per unes infraestructures que són els principals colls d'ampolla alhora que els principals punts de connexió de Catalunya amb la resta del món."

Pel que fa als reptes i oportunitats, el secretari ha avançat la necessitat de lluitar contra el canvi climàtic i fomentar la millora de la qualitat de l'aire mitjançant "una aposta clara per un model de transport públic eficient amb especial èmfasi en la xarxa de Rodalies." Això, implica també una mobilitat intel·ligent i automàtica en la què els ciutadans en siguin partícips: "Volem un debat que també interpel·li els ciutadans en la decisió d'infraestructures." Més concretament, Font ha apuntat que “la única manera de posar en funcionament palanques autèntiques de modernització imprescindibles per a l’economia de Catalunya és construint un estat nou amb una nova administració”.