Jornada de grans notícies per a la família Puig. La multinacional de perfumeria i moda que porta el seu nom ha registrat un benefici de 155 milions d'euros el 2016, un 23% més que l'any anterior, i unes vendes de 1.790 milions, un 9% més, que preveu elevar a 2.000 milions aquest any, seguint el seu pla estratègic. El president i conseller delegat de la companyia, Marc Puig, ha destacat la seva aposta pel creixement internacional (actualment suposa un 85% de les vendes) malgrat la volatilitat dels mercats emergents i l'efecte dels tipus de canvi, i ha anunciat la creació de filials a Colòmbia i Austràlia, que s'afegeixen a una 'aliança d'empreses' a Singapur per al sud-est asiàtic.

En concret, Puig ven a més de 150 països i compta amb 22 filials, i preveu sustentar el creixement del 2017 amb llançaments de les seves marques existents, sense previsió d'adquisicions. Encara que són proactius i aprofitaran l'oportunitat de comprar si sorgeix una bona operació. Així ho ha indicat el directiu després de reconèixer que Puig compta amb una posició financera sòlida i un balanç que li permet endeutar-se, però que com a empresa familiar prioritza utilitzar els recursos que és capaç de generar i que qualsevol adquisició ha de servir per crear valor.

L'abril del 2016 va adquirir una participació minoritària en l'empresa de fragàncies de Los Angeles EB Florals, creada pel florista de famosos Eric Buterbaugh, i al setembre va entrar també amb una participació minoritària en la brasilera Granado, especialitzada en preparats naturals. Respecte a la caiguda del pes del negoci als països emergents (del 47% el 2015 al 44% el 2016), l'ha atribuït al tipus de canvi, i l'ha qualificat de conjuntural, ja que ha asseverat que a mitjà termini el pes d'aquests mercats continuarà creixent.

Una seu i un 4,7% de Colonial

Amb la presentació de resultats encara en ment, Inmo (la societat immobiliària de la família Puig) ha adquirit accions d'Immobiliària Colonial presidida per Juan José Brugera fins a assolir una participació del 4,7% en el capital de la companyia, i ha comprat la seu de la multinacional de perfumeria i moda que BBVA ja havia posat en venda a l'octubre. Inmo inclou l'activitat i el patrimoni immobiliari del grup familiar, i la inversió d'Inmo en Immobiliària Colonial respon a la seva "voluntat de diversificar" la seva exposició al sector immobiliari, s'ha detallat en un comunicat.

Respecte a l'adquisició de la seu de Puig a la plaça Europa de l'Hospitalet de Llobregat (Barcelona), de 21 plantes, 14.300 metres quadrats i dissenyada per Rafael Moneo i GCA Arquitectos, Inmo ha indicat que ha resultat guanyadora del procés de venda "per haver presentat la millor oferta". L'anunci arriba després que el febrer Colonial informés que s'havia associat a la firma immobiliària de la família Puig per promoure una nova torre d'oficines a Barcelona, un edifici "de referència" a la capital catalana que suposarà una inversió de 32 milions.

El projecte forma part de la inversió en nous actius immobiliaris que la companyia patrimonialista ha anunciat als seus tres mercats: Madrid, Barcelona i París. Per un total de 400 milions. En el cas de la nova torre de Barcelona, el projecte s'emprendrà a través d'una societat conjunta, que Colonial constituirà al 50% amb la branca immobiliària dels Puig, que aporta el terreny sobre el qual s'aixecarà l'immoble. La nova torre se situarà a la plaça Europa, al costat de la seu que el grup de perfumeria ocupa de lloguer, i el projecte suposa aixecar un edifici de 60 metres d'alçada i 21 plantes, que comptarà amb 14.000 metres quadrats de superfície.

Del 2017 al futur

En el primer trimestre del 2017, Puig ha incrementat un 13% les vendes, un 8% a Espanya, i monedes com el ruble rus i el real brasiler "han recuperat part de la devaluació del 2015 i 2016", per la qual cosa ha augurat un 2017 estable en efectes de tipus de canvi, celebrant que els resultats de la primera ronda de les eleccions franceses ha reforçat el valor de l'euro davant el dòlar. Per contra, Puig ha reconegut que la caiguda del turisme a França pel terrorisme ha tingut un impacte important en les vendes de perfumeria, "sobretot en el primer trimestre" del 2016, tenint en compte que França és el segon mercat per a Puig. Després d'Espanya i per davant dels Estats Units i el Regne Unit sense quantificar l'efecte del Brèxit.

Puig finalitzarà el 2017 el seu pla estratègic trianual i en el pròxim faran èmfasi a continuar millorant les seves ràtios de rendibilitat, a adaptar-se als nous hàbits de consum dels joves i en la importància de saber aprofitar les eines digitals, mentre que en l'àmbit de la internacionalització continuaran apostant per mercats en els quals hi hagi arrelada la cultura del perfum per comptar amb "massa crítica" per créixer.

La firma, que té 4.430 empleats (el 40% a Espanya), també aposta per la sostenibilitat: "Volem fer tot el que estigui a les nostres mans per ser una empresa sostenible i responsable".