L’aeroport del Prat augmenta any rere any el volum de passatgers i aquest any no es preveu que sigui diferent, tot i el caos de Vueling, i pot superar el de Barajas. Així s’extreu de les estadístiques que publica Aena mensualment, en què es pot observar com l’aeroport de Barcelona incrementa cada any més el seu flux de passatgers.

L’agost del 2013 i el del 2014, el Prat va fer el ‘sorpasso’ a Barajas. El primer any va incrementar la seva afluència de passatgers en un 0,8% respecte el 2012, mentre que l’aeroport de Madrid va caure un 11,7%. La diferència entre els dos aeroports va ser de més de 100.000 passatgers, i el primer va tenir 3.906.955 passatgers i el segon, 3.801.907.

Aeroport Total passatgers Increment 2013 sobre 2012
Barcelona-El Prat 3.906.955 0,8%
Adolfo Suárez Madrid-Barajas 3.801.907 -11,7%

L’any següent, l’agost del 2014, El Prat encara va créixer més, un 8,6%, i va rebre 4.243.977 passatgers. Barajas, per la seva banda, va incrementar aquell any els seus usuaris en un 5% i va reunir 3.991.250 passatgers.

Aeroport Total passatgers Increment 2014 sobre 2013
Barcelona-El Prat 4.243.977 8,6%
Adolfo Suárez Madrid-Barajas 3.991.250 5,0%

 

L’estiu de l'any passat en canvi el Prat no va aconseguir superar Barajas, però l’augment de passatgers va anar in crescendo en relació a l’any anterior.

Aquest any, l’afluència de passatgers encara està creixent més i si les xifres continuen en augment, l’aeroport de Barcelona podria tornar a superar el de la capital espanyola. I és que aquest darrer mes de maig, el Prat ha crescut un 12,3%, mentre que l’any passat ho feia en un 6,1% i el 2014 un 5,5%. Per tant, s’observa clarament com la tendència de l'aeroport català és anar creixent any rere any.

Afecta el caos de Vueling?

El caos que aquests últims dies ha estat embrutant la marca Vueling pot afectar en petita escala per les cancel·lacions dels vols, però si la cosa queda aquí, "el trànsit [aeri] es quedaria". Així ho explica a El Nacional l’exconseller de Política Territorial i consultor en infraestructures Pere Macias, que ha avisat que en cas que la situació de l'aerolínia no posés el fre, "afectaria més". 

El problema és que mentre Barajas se centra en el trànsit internacional -i sobretot ara que està captant els vols asiàtics de Korean Air i Air China-, el Prat ho fa sobretot en el mercat europeu i això pot desembocar en dues situacions.

La primera que en cas que tot plegat vagi sortint a la premsa europea "afectaria més la credibilitat de l'aerolínia i també de Barcelona" perquè Vueling capta més del 40% del mercat català. La segona és que si la vaga de controladors aeris de França continua “ens afecta més a nosaltres que a Barajas perquè té menys vols europeus” i, per això, "nosaltres som més vulnerables".

Cal tenir en compte que Vueling s'ha posat les piles i ha fet diferents contractacions de personal entre atenció al client i pilots i també ha llogat sis avions per afrontar el caos i complir amb el pla de contingència.

Els beneficis de Madrid...

El cas Vueling no beneficia Madrid, segons Macias, però considera "una operació política molt forta" la captació de vols asiàtics que està fent Barajas en aquests darrers mesos. Al seu parer, "juguen brut amb això".

...i l’efecte Iberia

Quan Iberia encara no havia marxat a Madrid, Barajas "estava oprimit", assegura Macias, que vol deixar clar que si el 2010 i el 2011 va haver-hi una forta caiguda al Prat, va ser per la fuga d’aquesta aerolínia i que el panorama que es va dibuixar en aquell moment -igual que amb Spanair- no té res a veure amb el caos de Vueling, que considera "mínim".

Però la recuperació va ser ràpida i aquest any ja no compta l’efecte Iberia en l’afluència de passatgers a Barcelona.

I és que ara el Prat "tira molt" per la "gran batalla" entre les quatre grans aerolínies que dominen l’aeroport -Vueling, Ryanair, Easy Jet i Norwegian-.

Mercat competitiu

La implantació des de fa anys d’aquestes quatre companyies està convertint l’aeroport de Barcelona en un "mercat competitiu" i que, a més, "funciona molt perquè és molt senzill, transparent i té una competència quasi perfecta".

A més, el fet que Norwegian hagi volat a la capital catalana pot internacionalitzar encara més l’aeroport del Prat. I és que la companyia ja va anunciar que s’està plantejant realitzar vols intercontinentals des de Barcelona, com estan fent amb les Illes Britàniques i els Estats Units. Ara mateix, aquesta companyia low cost és "la més agressiva" segons Macias, mentre que fa 10 anys ho era Ryanair.