Els ports europeus seran "locomotores econòmiques dels seus territoris". Així ha explicat l'eurodiputat de Convergència, Ramon Tremosa, a El Nacional què representa per Catalunya que avui el Parlament Europeu hagi aprovat, amb 451 vots a favor i 243 en contra, un reglament que afavoreix l'autonomia dels ports. 

Aquest reglament estableix que cada port pugui fixar les seves tarifes de manera independent i té per objectiu "reduir els subsidis entre ports d'un mateix país". Això representa "acabar amb la centralització" del Govern espanyol, que avui ha votat en contra del reglament al costat d'Itàlia per "mantenir el sistema actual de centralització" i poder continuar utilitzant els beneficis "per tapar forats a molts ports deficitaris". 

Europa ha volgut aprovar-lo tres vegades en aquests darrers sis anys i és una "reivindicació històrica massiva transversal de Catalunya davant del centralisme de Puertos del Estado". Fa un any, el Parlament Europeu ja va aprovar un posicionament "clau" favorable a desmantellar la gestió centralitzada dels ports i aeroports, una proposta suggerida pel mateix Tremosa.

El PNB, Podemos i Convergència hi han votat a favor, mentre que el PP, el PSOE i Ciutadans l'han rebutjat perquè, al seu parer, "va en contra de la Constitució espanyola". Per això, l'eurodiputat de Convergència ha volgut deixar clar que "Espanya ho tindrà molt difícil perquè s'ha quedat sola amb Itàlia" i ha afegit que això demostra que "defensen un model soviètic arruïnat".

Ara bé. El text del reglament encara no està consensuat perquè una vegada el Parlament Europeu l'aprova, ha de passar pels diferents Estats membres per elaborar-ne el definitiu. Això sí. Holanda, que presideix el Consell de la Unió Europea des de gener i durant sis mesos, "és molt favorable i còmplice" en aquest terreny.