El 31,7% de les petites i mitjanes empreses (pimes) catalanes que operen a través d'eBay arriben fins al mercat exterior. Segons un estudi presentat per la plataforma global de venda online i l'Institut Espanyol de Comerç Electrònic (ICEX), Madrid supera Catalunya amb un percentatge del 32,3% mentre que Múrcia (29,2%), Illes Balears (21,1%) i Cantàbria (21,7%) se situen darrere.

En aquest sentit, Ebay també posa de manifest que "queda un gran camí per recórrer" en l'àmbit del comerç electrònic i la internacionalització de pimes. Així ho avalen algunes dades més: un 60,9% dels gerents reconeix estar poc o gens preparat per fer vendes online, un 27,5% de les pimes catalanes encara no té cap presència a Internet mentre que el 65,2% disposa de pàgina web i el 33,3% té presència a les xarxes socials. 

Amb les dades de 12.000 pimes catalanes a la mà, el director comercial d'eBay a Espanya, José Ángel López, no ha dubtat a encoratjar les pimes catalanes a fer el salt al comerç electrònic per donar així impuls a la internacionalització del seu model de negoci. 

Fer o no fer el salt internacional?

Fer o no fer el salt internacional? Aquesta és la qüestió. De moment, la gran majoria es limita a donar servei a escala local i autonòmica. De fet, un 62,3% opera en el seu propi municipi, un 30,4% ho fa a Catalunya i un 26,1% ven els seus productes a Espanya.

Però, tornem-hi, hi ha un 31,7% de pimes catalanes que decideix internacionalitzar-se. I on ho fa? Un 13% exporta a Europa i un 5,8% a Amèrica mentre que Àsia, Àfrica i Oceania tenen exactament la mateixa part del pastís: un 4,3%. 

Una guia pràctica

Segons la firma de correu electrònic, només un 28,9% de les pimes reconeix tenir plans de fer el salt als mercats internacionals. Allò que encara tira enrere les pimes és el desconeixement dels altres mercats, els costos elevats d'exportació, les barreres legislatives i duaneres, la dificultat per trobar un soci fiable i les diferències d’idioma. 

En aquest context, tant eBay com ICEX han decidit fer un pas endavant i elaborar una guia pràctica per a pimes, autònoms i emprenedors, on es tracten diferents qüestions com els models de negoci online, el marc legal i fiscal o les característiques del comerç mòbil i els mitjans de pagament.