La jornada de Black Friday d'enguany està registrant una elevada afluència de clients que en molts casos aprofiten els descomptes de fins al 50% per adquirir els regals de Nadal. Els comerciants asseguren que en els darrers dos anys aquesta tradició d'origen americà s'ha estès de forma exponencial. D'aquesta forma, establiments que fins ara no s'hi havien sumat han decidit afegir-s'hi.

Aquest és el cas de molts negocis petits, que denuncien que s'han vist "obligats" perquè els seus competidors, sobretot les grans cadenes, han promogut la iniciativa. "No ens ajuda, el que digui que sí menteix", apunta Maite Canalis, treballadora de la botiga Xeviot de Sabadell, que adverteix que els establiments petits no tenen marge suficient per obtenir beneficis en aquesta mena d'accions "que venen de fora" i sobretot perquè es duen a terme "a les portes del Nadal", que és quan les vendes són més fortes.

"Ens hi sumem perquè ens obliga la situació, és cert que tenim més afluència de públic aquests dos dies, però no es tradueix en un increment de les vendes globals, són peces que després deixarem de vendre per Nadal", comenta. En aquest sentit remarca que el pressupost de les famílies "és el que és" i diu que han vist que moltes s'esperen al Black Friday per comprar els regals. Alhora comenta que els consumidors s'estan acostumant a comprar sempre amb descomptes. "Quan no és el 'Black Friday' és el 'Shopping night'", explica.

Pressió de l'entorn

En aquest mateix sentit s'expressa Lita Pujol, de la botiga de roba Lis, també a Sabadell, que assegura que l'any passat van decidir sumar-se a la campanya "per la pressió de l'entorn". Pujol relata que molts dels seus clients porten dies esperant que arribi aquest divendres per fer les compres, per la qual cosa, assegura que ha notat una davallada de les vendes en els darrers quinze dies. "Molta gent ve avui i demà perquè fem descomptes, però el que està clar és que el que vens en dos dies no és el mateix que en quinze", lamenta.

Per la seva banda, Georgina Giménez, de la botiga Luzmariel, confia que el Black Friday serveixi per activar les vendes de cara la campanya de Nadal. "A les rebaixes la gent va a comprar el producte bé de preu que ja ha vist, aquí en canvi és diferent, els clients venen ja pensant en els regals de Nadal", explica.