Tot preparat per a la dotzena edició del Mobile World Congress (MWC) al recinte de Fira Gran Via de l'Hospitalet. Del 27 de febrer al 2 de març, conferències, taules rodones, estands i les últimes novetats en tecnologia punta seran, un any més, el gran reclam del congrés de mòbils més important del món. Camí d'una nova xifra rècord de congressistes, Catalunya tornarà a fer història. Segons el conseller delegat de GSMA (empresa organitzadora i patrocinadora del Mobile), John Hoffman, "hem de demostrar com la indústria de la tecnologia mòbil transforma el món", i el millor de tot és que això passa a Barcelona, on "no és només important l'impacte econòmic sinó també l'oportunitat que els ciutadans puguin viure l'experiència i els avanços tecnològics." Davant la pregunta tan polèmica com recurrent de per què el MWC s'hauria de quedar a la capital catalana, les xifres parlen per si soles.   

1) Camí de rècord

Des que l'MWC va aterrar a Barcelona l'any 2006, ha aconseguit superar-se una i altra vegada. Almenys en xifres. A l'espera de batre la fita rècord dels 101.000 congressistes procedents de 200 països assolida durant el 2016, aquesta nova edició comptarà en els 100.000 metres quadrats de recinte firal amb més de 2.200 expositors, 160 delegacions institucionals i 3.900 mitjans de comunicació. 

2) Què hi guanya Barcelona?

Més enllà de les xifres internes de l'esdeveniment, la comunitat local de Barcelona hi guanyarà 465 milions d'euros i 13.213 llocs de treball temporal. Fent balanç, des de la primera edició a l'última, l'impacte estimat és de 3.900 milions i 101.000 llocs de treball. Suma i segueix.

3) Els ambaixadors catalans

Sota la bandera d'un lema tan vigent com la internacionalització, Catalunya hi serà més present que mai. Fins i tot per damunt de la fita somniada de les 100 empreses. "El 2017 serà l'any en què hi haurà més empreses catalanes participant al Mobile", anticipava el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, en l'acte de presentació de les principals activitats. Aquí tenim la dada: 105 empreses catalanes (17 més que en l'edició de 2016), de les quals 68 estaran ubicades al pavelló que la Generalitat tindrà a la part central del saló. Com a recordatori, una altra xifra: l'any 2005 van participar-hi 17 empreses catalanes. 

4) Sense vaga de metro

Després de la tempesta, ve la calma. Almenys això diu la dita popular i sembla que aquest any s'ha complert pel que fa al transport públic durant el congrés. Ni hi ha vaga de metro ni se l'espera. Així ho ha anunciat l'assemblea dels treballadors del Metro de Barcelona per 274 vots a favor, 361 vots en contra i 51 abstencions. L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ja ho comentava poques hores abans: "l'any passat portàvem moltes setmanes parlant d'aquest tema i en canvi aquest any s'ha fet un gran esforç per acostar posicions."

I tot plegat, tenint en compte que el transport públic és "extremadament important" per a l'organització del congrés mundial més important de mòbils. Moure's amb transport públic pel MWC és fàcil si saps com.

5) Apartaments i hotels, complets

L'Associació d'Apartaments Turístics de Barcelona (Apartur) preveu un ple absolut de cara al Mobile. El perfil de congressista que s'allotja en un apartament turístic és principalment asiàtic, nord-americà o britànic i reserva la seva estada amb un any d'antelació. El president d'Apartur, Enrique Alcántara, ho té clar: "Tant de bo tinguéssim un Mobile cada mes de la temporada baixa, perquè és una font de riquesa molt gran per a tota la ciutat".

En la mateixa línia que els apartaments turístics, els hotels estan pràcticament plens i només han deixat un 3% de l'oferta lliure.Segons el cercador d'hotels Trivago, el preu mitjà per nit és de 340 euros durant tot l'esdeveniment, un 43% més que el 2016, i triplica el preu mitjà de l'oferta hotelera al febrer, que és de 113 euros. Tot i així, encara és possible trobar (amb sort) allotjament a partir de 60 euros al centre de la ciutat i als recintes firals.

6) Facebook per Netflix i Pokemon Go

El fundador de Facebook, Mark Zuckerberg, s'ha consagrat com a ponent estrella de les últimes dues edicions del Mobile. Aquest any però, hi haurà rotacions i el jove empresari nord-americà deixarà pas a nous ponents de luxe com el conseller delegat de Netflix, Reed Hastings, o el fundador de Niantic (empresa creadora de Pokemon Go), John Hanke. Un relleu que segons el responsable de Màrqueting de GSMA, Michael O'Hara, entra dins l'estratègia de "rotacions" per donar veu a altres ponents de la indústria mòbil.

Dins una llarga llista de conferenciants, també destaquen el president executiu de Telefónica, José María Álvarez-Pallete, o el president del Futbol Club Barcelona, Josep Maria Bartomeu, entre d'altres. 

7) Noves tendències

Malgrat que no es fàcil reinventar-se pràcticament a l'instant, la tecnologia ho aconsegueix i l'MWC ho ensenya a tot el món. Totes les multinacionals acostumen a guardar-se alguna carta a la màniga i aquesta nova edició no serà una excepció: mòbils amb pantalles que dominen el frontal, càmeres duals o sistemes de reconeixement de l'iris i fabricats amb materials poc usuals, com la ceràmica, faran les delícies dels congressistes més exigents. 

Més enllà de l'allau de presentacions de mòbils de grans fabricants com Huawei, Lenovo-Motorola, LG o Nokia, també s'exposaran les últimes tendències en wereables, 5G, càmera 360 graus, realitat virtual o cotxes connectats. Avançant-se a la innovació.

8) La vida més enllà del Mobile

El reconeixement de Barcelona com a cinquè hub tecnològic d'Europa s'explica en gran part per la presència de l'MWC, però també del que per a molts és el seu germà petit (i cada vegada menys petit), el 4 Years From Now (4YFN) al recinte Fira Barcelona de Montjuïc. Més concretament, es preveu que la quarta edició assoleixi una assistència superior a les 20.000 persones (un 60% més que el 2016), 700 inversors i 600 expositors. Unes xifres que segons el director executiu de 4FYN, Esteban Redolfi, consoliden la plataforma com a punt de trobada d'emprenedors, inversors i entitats d'arreu del món. Cada dia, un tema monogràfic diferent: l'impacte del mòbil en sectors tradicionals, l'Internet de les Coses (IoT) i el sector digital. 

Més enllà de les xarxes mòbils, la sostenibilitat, l'Internet de les Coses (IoT) o la quarta revolució industrial, aquesta nova edició de l'MWC també estrenarà dos programes nous al voltant dels adolescents i les dones. El Youth Mobile Festival (YoMo) serà l'encarregat de fer vibrar els joves d'entre 10 i 16 anys, i especialment les joves, en les àrees de ciències, matemàtiques, disseny, art o tecnologia. Per primera vegada, també s'organitzarà el Women 4 Tech. Un fòrum per exposar, debatre i trobar-se amb l'objectiu que les dones arribin a representar almenys el 25% dels assistents de l'MWC. Actualment, en suposen tan sols un 21%. "Canviarem la situació actual", encoratja Hoffman amb la voluntat que hi assisteixin tantes dones com homes. Ara més que mai, tecnologia per la igualtat.