El Parlament Europeu ha aprovat aquest dimarts una resolució no legislativa per avançar cap al mercat digital únic. Segons fonts consultades per El Nacional, l'objectiu era fer pressió a la Comissió Europea, ja que hauria d'haver presentat 16 iniciatives abans d'acabar el 2015 i encara no ho ha fet. La pilota ja està al seu camp.

El ple, resolt amb 551 vots a favor, 88 en contra i 39 abstencions, significa la primera pedra per posar fi a les pràctiques injustificades de bloqueig geogràfic mitjançant la localització de la direcció IP, l'adreça postal o el país emissor de la targeta de crèdit. El mercat digital pretén facilitar l'accés dels consumidors europeus a béns i serveis, així com garantir la competència d'una economia social de mercat.

Oportunitats tecnològiques

Aquesta mesura insta també els consumidors a aprofitar les noves tecnologies i impulsar les plataformes que ofereixen serveis en línia, entre els quals destaquen les dades a gran escala, la internet de les coses (objectes connectats a la xarxa), el servei al núvol o la impressió 3D. La ponent de la comissió d'Indústria, Kaja Kallas (ALDE, Estònia) assegura que "aquests avenços poden transformar radicalment la nostra economia, i la nostra legislació ho ha de reflectir".

Menys barreres als emprenedors, més ofertes als consumidors

La Cambra reclama que les propostes legislatives de la Comissió Europea incloguin:
  • Posar fi a la injustificada pràctica del bloqueig geogràfic per millorar l'accés dels consumidors a béns i serveis per internet.
  • Garantir una protecció dels consumidors equivalent, independentment de si els continguts digitals s'adquireixen en línia o no.
  • Solucions innovadores per l'entrega de paquets en altres Estats membres, reduint els preus i millorant la qualitat del servei.
  • Eliminar les barreres per a les pimes i els emprenedors i afavorir les plataformes en línia.
  • Revisar la directiva sobre ePrivacy (gestió de dades personals en comunicacions electròniques).
Els eurodiputats són conscients dels diferents punts de vista que hi ha dins la UE a l'hora d'analitzar la regulació d'Internet i l'economia col·laborativa (que dóna peu a nous models de negoci com Úber, eBay i Airbnb) i és per això que demanen a la Comissió que s'unifiquin els criteris de protecció del consumidor i es garanteixi la regulació que més s'adeqüi a l'entorn digital.

(Foto: Una sessió del Parlament Europeu / EFE)