El Palau de Congressos de Barcelona s’ha omplert de milers d’estudiants i titulats júnior aquest dimecres i dijous amb motiu de la celebració del JOBarcelona. Els universitaris hi han anat a buscar ofertes de pràctiques o de feina, alhora que aprofitaven per buscar orientació i assessorament professional, mentre que les empreses procuraven fer-se veure i conèixer els candidats “cara a cara”. Però encara hi ha més, molt més.

Per a alguns dels candidats entrevistats, el JOBarcelona és un mix. D’una banda, “és un bon lloc on trobar feina”, però, de l’altra, molts lamentaven haver-se adreçat a algunes empreses que posteriorment els redirigien al seu web per pujar el currículum. “És una bona manera de comprovar l’interés explícit del candidat amb nosaltres”, ha assegurat un directiu d’una de les empreses consultades per El Nacional. No hi estava d’acord un altre dels assistents, que ha etzibat: “Per això, ja em quedava a casa”. Després d’explicar que “preferiria donar el currículum en mà perquè així saps que el tenen i l’han llegit davant teu”.

Aquesta ha estat la tercera edició del JOBarcelona i un 80% de les empreses que aquest 2 i 3 de març es trobaven al Palau de Congressos han volgut repetir per tercer any consecutiu. També han repetit candidats, que buscaven ofertes de feina i no volien tancar-se portes tant a Catalunya com a l’estranger. Alguns d’ells han assistit al congrés perquè tenen perfils professionals molt especialitzats com, per exemple, d’Administració d’Empresa Tecnològica, i els costa trobar feina en el context actual.

Més visibilitat

Les startups han estat la novetat d’aquest any. Un 80% de les empreses assistents eren multinacionals, un 10% pimes i el 10% restant empreses de nova creació. No totes buscaven candidats, sinó oferir noves visions del vincle entre el món laboral i empresarial a l’hora de combinar la feina amb la salut i la felicitat, per aconseguir una “empresa saludable”.

Es tracta d’una oportunitat única per a moltes empreses, principalment catalanes, de nova creació, que volen fer-se “més visibles” i “apropar-se als joves” en el que ja suposa un autèntic “canvi d’hàbits i maneres de treballar”. La Generalitat també hi era present amb els estands de Barcelona Activa, Aracoop i el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) que, a banda de brindar orientació professional, també feien de “mediadors” informant sobre cooperativisme, i acompanyament “tècnic” en la recerca de feina i emprenedoria, entre altres.

Estand de Gas Natural al JOBarcelona / Marta Escobar Martí

Valors i evolució

Moltes empreses no buscaven perfils concrets, sinó candidats que compensessin la falta d’experiència amb “valors” i “ganes d’evolucionar”. Per això, algunes multinacionals han volgut destacar la “personalització” del congrés, alhora que evidenciaven que el secret per aconseguir un potencial alt càrrec rau en el fet de tenir “potencial” i “perspectiva de nous projectes”, tal i com explicava un reclutador d’una gran empresa.  Ara bé, “el fet de començar la teva carrera en un departament, no té per què significar la mort de la teva carrera professional”, ha afegit.

En total, més de 20.000 estudiants no han volgut perdre’s JOBarcelona, una parada transitòria entre la universitat i el món laboral, entre l’oportunitat i/o l’aparador.