Abertis ja era el líder mundial en nombre de quilòmetres d'autopistes gestionats, amb més de 9.000 quilòmetres de concessions. La integració amb Atlantia consolidaria aquesta privilegiada posició arribant als 14.000 quilòmetres, en sumar els 5.000 quilòmetres d'Atlantia, gairebé la meitat dels quilòmetres que té actualment Abertis. L'operació permetria multiplicar per dos l'Ebitda (beneficis abans d'impostos, amortitzacions i interessos financers) de les dues companyies que passaria a sumar 6.600 milions d'euros, després d'agregar els 3.400 d'Atlantia i els 3.240 milions d'Abertis, en xifres del tancament de l'exercici del 2016.

L'adquisició d'Abertis per part d'Atlantia també ajudaria a què la italiana consolidés la seva internacionalització, especialment en el mercat sud-americà i en el món, cosa que li permetria passar dels 7 països amb presència per part de la italiana als 15 països amb la integració d'Abertis. La capitalització borsària d'Abertis ha tancat aquest dilluns en 16.292 milions d'euros mentre que Atlantia ha tancat amb una capitalització de 20.074 milio9ns d'euros. 

L'aportació més rellevant d'Atlantia a la plataforma d'Abertis seria la gestió de la divisió d'aeroports amb les concessions dels dos aeroports de Roma més el de Niça amb un total de 60 milions de passatgers. En els dos últims anys, la companya catalana dirigida per Francisco Reynés ha abandonat la divisió d'aeroports com resposta a la nova línia estratègica de centrar la seva activitat en la gestió de la concessió de les autopistes, cosa que l'ha portat a convertir-se en el primer operador mundial en quilòmetres d'autopistes gestionats. 

La internacionalitat d'Abertis

El 86% de l'Ebitda d'Atlantia procedeix de la seva activitat a Itàlia, com a principal mercat, mentre que la diversificació geogràfica d'Abertis està molt més consolidada amb el mercat francès com a primer mercat que aporta el 35% de l'Ebitda, seguit de l'espanyol amb el 33% de l'Ebitda. Els altres dos mercats importants per Atlantia són Xile amb el 6% de l'Ebitda, seguit de Brasil amb el 5% i altres amb el 3%. En el cas d'Abertis, els altres mercats per darrere de França i Espanya són Brasil i Xile amb l'11% de l'Ebitda, respectivament, seguit d'Itàlia amb el 2% i altres que aporten fins al 8%. 

Abertis es va fundar el 2003 arran de la fusió d'Acesa i Áurea i els seus orígens es troben en la construcció, gestió i explotació de les primeres autopistes de peatge a Espanya. Actualment, el grup opera 9.053 quilòmetres en 14 països i té més de 15.000 col·laboradors. El seu creixement i la seva rendibilitat han situat la companyia en la primera línia de la gestió de projectes d'infraestructures. El 2006, va adquirir una primera participació a la concessionària Sanef, el 2009 van començar un procés de compra d'autopistes a Espanya i Xile, i posteriorment el 2011 a Puerto Rico i el 2012 a Brasil. 

La companyia que presideix Salvador Alemany va preparar un pla estratègic per al període 2015-2017 basat en quatre objectius clau: el creixement, la focalització del negoci en el sector de les autopistes, la recerca d'eficiències i l'increment de la retribució a l'accionista. El 2015 i 2016 la companyia va passar a controlar totes les concessions a Xile. Al desembre passat, la companyia va anunciar un acord amb els fons MSIIPL i SMIT, controlats per Macquarie i State Bank of India, per a l'adquisició de dues de les principals autopistes de l'Índia, l'NH-44 i l'NH-45, per un import de 128 milions. 

De la Sanef als nous acords en negociació

En relació amb el seu creixement orgànic, l'any passat Abertis va acordar l'extensió en 10 anys del termini de la concessió de les autopistes de Metropistas, a Puerto Rico, per uns 100 milions d'euros. A França, aquest 2017 s'ha tancat un acord amb el govern francès per invertir 147 milions d'euros a la xarxa d'autopistes de Sanef i s'estan negociant altres acords en aquesta línia a Xile, l'Argentina i el Brasil, on hi ha obertes converses per a inversions de prop de 2.000 milions d'euros.

El pla d'eficiència d'Abertis es concentra en els negocis del grup a França, el Brasil i Espanya. S'estima que a finals d'aquest 2017, el nou pla d'eficiència haurà generat prop de 400 milions d'euros d'estalvis acumulats per a la companyia.

Abertis va guanyar durant el 2016 un total de 795,576 milions d'euros, cosa que va suposar un descens del 57,68% en relació amb el 2015. Els darrers resultats del grup van ser afectats pels beneficis extraordinaris obtinguts l'any 2015 que es van situar en 1.880 milions d'euros per l'impacte de la plusvàlua generada per la posada en circulació al mercat borsari del 66% de les accions de Cellnex Telecom. Sense aquest extraordinari, el benefici hagués crescut un 13% en termes comparables. 

Nova política de remuneració a l'accionista

Des del 2015, el dividend per acció ha crescut un 5% cada any fins al 2017 i això sumat a l'ampliació de capital feta durant l'exercici, suposa un increment de la remuneració a l'accionista del 10% anual. Amb la nova política de remuneració a l'accionista s'estima que, només en dividend ordinari, la companyia repartirà més de 2.150 milions durant el període 2015-2017. En el transcurs del primer trimestre, Abertis ha registrat una forta activitat inversora que l'ha permès passar de controlar el 52,55% de les accions que tenia sota control a la filial francesa Sanef fins a adquirir el 100% del control de la companyia francesa en el mes d'abril després de diverses operacions en el primer trimestre. 

El mes de febrer Abertis també va comprar un 8,53% addicional de la filial italiana A4 Holding cosa que li va suposar passar a controlar el 60% de les accions d'aquesta companyia italiana que gestiona les autopistes A-4 de Brescia-Padova i l'A-31. En el mes de març, Abertis va entrar per primera vegada al mercat de l'Índia amb una inversió de 128 milions d'euros que li va permetre passar a controlar la gestió de les dues principals autopistes de l'Índia, la NH-44 i la NH-45.