Tenir una idea ben definida de com hauria de ser el negoci és el primer pas per començar a emprendre. No és necessàriament sinònim d'èxit però sí d'aprendre a caminar amb fermesa dins el món empresarial. Tots els esforços estan centrats a jugar amb totes les eines disponibles per transformar el somni en realitat. Ara bé, el camí és llarg i un cop es té la idea base, encara hi ha molt per fer. Pensar, avaluar, madurar i potenciar. 

Abans però, l'emprenedor ha de prendre consciència de la seva actitud i les seves aptituds. Es tracta de conèixer els límits per endinsar-se en les possibilitats d'èxit, que segons el Canal Empresa de la Generalitat, "depenen de les competències emprenedores de les persones que implementen la idea." 

D'on vénen les bones idees? 

Més creativitat, millors idees i més innovacions a les organitzacions. Aquests són els tres pilars de l'emprenedoria segons l'analista de tendències, Steven Johnson, que assegura que "les idees importants triguen força temps a evolucionar". De 2 a 3 anys o fins i tot, de 10 a 20 anys. Les idees es couen a foc lent, palpitació a palpitació, fins que al cap d'un temps, una idea porta a l'altra i el conjunt acaba sent més gran que la suma de les parts. 

I per si de cas no hi hagués cap certesa que el projecte és prou gran o al cap i a la fi, prou madur, la Generalitat ofereix el Test Idea per avaluar-ne les fortaleses i les debilitats. Però la fortalesa més important en una idea que tot just es comença a incubar és obrir-se a noves idees mitjançant la connectivitat o el networking amb altres emprenedors. 

Personalitat i perfil

El món acadèmic de l'emprenedoria no aconsegueix posar-se d'acord en quin és el perfil ideal. Mentre que uns defensen que l'emprenedor té unes característiques úniques i atemporals, els altres asseguren que depèn principalment del context sociodemogràfic. És a l'equilibri on es troba la virtut i per això, segons els experts, per convertir-se en un bon emprenedor convé combinar una personalitat marcada per l'adaptabilitat, l'ambició, l'autoestima o la creativitat, entre molts d'altres, amb un conjunt d'habilitats comunicatives, així com de gestió, organització i coneixement de l'entorn. 

Una llarga llista elaborada per l'estudi "Com ha de ser la persona emprenedora avui en dia" realitzat pel departament d'Empresa i Ocupació conclou mitjançant dues preguntes: "No busquem sempre el millor per nosaltres? No intentem sempre estar el millor possible per viure?". En cas afirmatiu, "tu també tens la llavor emprenedora dins teu". 

I si fracassa?

Èxit i fracàs formen part d'una mateixa fórmula guanyadora. El perfil d'emprenedor respon a la voluntat de cobrir una oportunitat de mercat interessant o crear una empresa com a sortida alternativa a l'atur, expliquen des del Canal Empresa. Totes dues vies impliquen una assumpció de riscos però es tracta de minimitzar-los tant com sigui possible.

Entre els principals riscos, es troben l'accés a fonts de finançament, les característiques del mercat i de l'entorn o els coneixements, les habilitats i l'experiència dels emprenedors. Si la idea fracassa, s'ha d'interpretar com una "etapa en el camí cap a l'èxit". Acceptar, valorar i millorar. ​