Gas Natural Fenosa ha iniciat un arbitratge internacional contra Colòmbia presentant una demanda davant del Tribunal de la Comissió de les Nacions Unides per al Desenvolupament Mercantil Internacional (Uncitral, per les seves sigles en anglès) per la decisió de liquidació de la seva filial Electricaribe, segons ha comunicat la mateixa companyia.

En concret, l'objectiu de la demanda per part de l'energètica presidida per Isidre Fainé és que se li torni Electricaribe, sobre la que té una participació del 85%, amb un marc regulatori viable o, en el seu defecte, se li compensi per un import que es quantificarà en el curs del procediment, però que, d'acord amb valoracions preliminars, superarà els 1.000 milions de dòlars, aproximadament uns 927 milions d'euros.

Contra l'absència de tracte equitatiu

En la sol·licitud presentada, Gas Natural Fenosa s'alça contra l'absència de "tracte equitatiu i de seguretat jurídica" en l'activitat regulada en els últims anys; contra la presa de possessió que constitueix "una expropiació sense indemnització"; i contra "la fustigació sobre un inversor internacional i les persones al seu servei". Tanmateix, manté encara la seva voluntat de continuar dialogant i resoldre per "via amistosa" les seves diferències amb Colòmbia mitjançant els instruments establerts en Dret Internacional en acudir a l'arbitratge.

La Comissió de les Nacions Unides per al Dret Mercantil Internacional (Uncitral), així com el Ciadi del Banc Mundial, està reconegut com un fòrum adequat de resolució de diferències a l'Acord Bilateral de Promoció i Protecció Recíproca d'Inversions entre Colòmbia i Espanya.

Per Gas Natural, la intervenció i liquidació d’Electricaribe, encara que al juliol passat s’iniciessin les converses per tancar el conflicte de manera amistosa, “són contràries al procés de diàleg” entre les dues parts. La multinacional catalana recorda les “especials condicions” amb què ha hagut de prestar el servei i que han estat “obviades” per Colòmbia, en referència a les fortes tensions de tresoreria com a conseqüència de l'impagament d'un elevat nombre de factures de clients, que a finals del tercer trimestre del 2016 ascendien a un import de 1.260 milions d'euros, aproximadament, un 83%.