Un accionista de Facebook ha presentat una proposta de demanda col·lectiva al jutjat de Delaware, Estats Units, amb l'ambiciós propòsit d'aturar el pla de la companyia que passa per emetre noves accions de classe C que cotitzin però que no tinguin dret de vot. Una decisió al seu parer injusta, ja que consolida excessivament el control del president executiu, Mark Zuckerberg. Convé remarcar que també existeixen accions de classe A on cada accionista rep un vot, i classe B, on cadascú rep deu vots i cada una d'aquestes equival a dues accions classe C. 

Zuckerberg, actual accionista majoritari, va assegurar el mes desembre passat que té la intenció de traspassar el 99% de les seves accions de Facebook a un nou projecte de filantropia basat en el potencial humà i la igualtat, a través de la seva fundació. D'altra banda, durant la seva visita al Mobile World Congress (MWC) va explicar que hi ha 4 mil milions de persones, la qual cosa equival a 2/3 parts del món, que encara no tenen accés a Internet, per la qual cosa vol continuar desafiant els límits del seu negoci amb un nou projecte, Internet.org. El creador de Facebook ho té clar: "Tothom mereix accés a Internet" i "que hi hagi més gent connectada, és un model de negoci que funciona". Però potenciar la seva generositat i altruisme no té per què implicar necessàriament una pèrdua de control de la companyia.  

No cedir terreny

El pla de reestructuració accionarial de Facebook consisteix en un split o divisió d'accions en una proporció de 3x1, és a dir, es canvien tres noves accions del capital social per una de les antigues, amb la qual cosa Zuckerberg podria traspassar les seves accions al seu projecte filantròpic sense necessitat d'haver de cedir terreny en el control de la companyia. De moment, els números continuen avalant la seva gestió, ja que Facebook ha triplicat beneficis durant el primer trimestre de l'any respecte a l'exercici anterior, passant de 1.310 milions d'euros a prop de 4.630 milions en ingressos.

I és que malgrat que el seu model de negoci es regeix principalment per projectes a llarg termini, molt abans que per beneficis immediats, els resultats no sorprenen en absolut i les accions han assolit cotitzacions màximes al llarg d'aquesta setmana, assolint quotes properes als 117 dòlars per acció, la qual cosa equivaldria aproximadament a 102 euros. A això, cal afegir que Facebook ha assolit l'estratosfèrica xifra de 1.650 milions de persones al mes. Alguns experts assenyalen que la clau de l'èxit de la multinacional es troba en la clara aposta per la publicitat mòbil i els vídeos així com les adquisicions de Whatsapp i Instagram. 

Pel seva banda, la demanda al·lega falta de duresa per part del comitè de Facebook que va negociar amb Zuckerberg "per obtenir una cosa de valor significatiu" a canvi de l'increment de control del creador i president executiu. Tanmateix, la companyia no ha trigat a respondre, assegurant que mantenir Zuckerberg al capdavant de la companyia és clau per consolidar l'èxit futur de Facebook amb un pla que "està en el millor interès de l'empresa i de tots els accionistes".