L'Agència Catalana de Consum (ACC) ha rebut un total de 14.640 reclamacions durant el 2016, un 9% menys que l'any anterior. I és que sense casos de participacions preferents, les reclamacions tornen a situar-se als estàndards de 2011 i 2012. La directora de l'ACC, Montserrat Ribera, també ha atribut aquesta baixada a què els consumidors reclamin cada vegada més directament a les empreses i no a l'agència pública. Alhora, també s'han produït 2.629 denúncies, un 29,96% més.

Les telecomunicacions i Internet (29,7%), els serveis de consum (21,8%), així com l'electricitat, el gas i l'aigua (19,4%%) ocupen les primeres posicions. Sense pràcticament rastre dels serveis financers (3,9%). Endesa encapçala el rànquing amb 1719 reclamacions, seguida per Orange (1433), Telefónica (1224), Vodafone (1106) i Vueling (655).  Tot i la tendència a la baixa, el secretari d'Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, ha explicat que "la raó fonamental és més quota de mercat i molta més clientela que acostuma a generar més reclamacions".

Agència Catalana Consum

En aquest sentit, també s'ha destacat que 6.362 reclamacions s'han resolt via mediació de consum, un 17,9% menys, mentre que 1.655 casos per laude arbitral, un 48,8% menys, fins al punt de situar-se també als estàndards previs a la tramitació dels casos de les preferents de Catalunya Caixa. .

Vueling i més enllà

Un dels casos més polèmics del 2016 ha estat la crisi de cancel·lacions de Vueling a l'Aeroport de Barcelona-El Prat. Tot i les afectacions a milers d'usuaris, l'aerolínia ha tingut 655 reclamacions, el que suposa únicament 200 més que l'any anterior. Això es deu, segons Aregio, a l'actuació de l'ACC i de personal destacat a peu de l'aeroport que va permetre acords entre Vueling i els afectats.

"Hi ha una certa destil·lació que deixa les denúncies com a extrem", ha explicat el secretari d'Empresa just abans que Ribera afegís que sense les reclamacions de l'estiu, "Vueling segurament hauria baixat". Tots dos han coincidit en què les reclamacions de Vueling es troben en la recta "final, finalíssima". 

Més enllà de Vueling i del Top 5, també apareixen al rànquing de companyies amb més reclamacions: Gas Natural (552), Ibedrola (258), Ryanair (249) i BBVA (176) que ja fa 8 mesos que va culminar la seva integració informàtica amb Catalunya Caixa. "Si arribéssim un moment en què no hi haguessin denúncies i reclamacions seria una gran notícia", ha conclòs Aregio. Tancat el capítol de les preferents, queda pendent el de les clàusules sòl.