Un 59% dels emprenedors que obren un nou negoci amb microcrèdit a Espanya són dones, davant el 41% corresponent als homes. La majoria d'elles ho fa per sortir d'una situació de desocupació de llarga durada o atur, segons dades extretes d'un informe de l'Institut d'Innovació Social d'Esade encarregat per MicroBank durant el 2015. En aquest sentit i coincidint amb la vigília del dia de la Dona, CaixaBank ha volgut insistir en la importància de l'esperit emprenedor entre el col·lectiu femení per sortir de l'atur o deixar de treballar per a terceres persones. Mentre que les dones utilitzen els microcrèdits per iniciar nous projectes, els homes utilitzen els microcrèdits per "ampliar o consolidar" una empresa que ja existeix.

"L'emprenedoria és una de les millors opcions professionals per a les persones que busquen una sortida a la precarietat laboral, un factor que afecta especialment les dones", ha assegurat el president de MicroBank, Antonio Vila. Pel que fa a l'edat, un 44% d'empresàries es troba entre els 36 i els 49 anys, la mateixa franja en la qual s'ubiquen un 47% d'homes. 

Més feina

Encara que els negocis començats per dones amb microcrèdits tendeixen a ser iniciatives d'autoocupació, també donen lloc de treball a més persones. En aquest sentit, un 48% dels negocis ocupen només al beneficiari del préstec, mentre que un 27% han permés també contractar a una altra persona, segons informa l'estudi d'Esade. En el conjunt d'empreses finançades per microcrèdits, les dones generen de mitjana dos llocs de treball amb una clara preferència pel comerç minorista, mentre que els homes en creen 2,4, impulsats principalment per una mida de negoci més gran i es decanten pels serveis professionals i iniciatives vinculades al sector primari. També hi ha un nombre més gran d'homes en el camp de les noves tecnologies, tal com va quedar patent en l'assistència del Mobile World Congress (MWC) on només un 20% eren dones. Però persisteix la igualtat en negocis vinculats a l'hostaleria i la restauració. 

Per últim, l'estudi d'Esade planteja un seguit de reptes pendents de les dones emprenedores que es basen en augmentar la diversificació i capacitat d'assumir els riscos, així com incrementar la seva presència en àmbits de més valor afegit i una capacitat més gran de creixement. 

Fotografia de Sergi Alcàzar