Després que ahir sortís a la llum que Abertis ha guanyat la batalla judicial a Foment per la reducció del trànsit en un tram de l'AP-7 -i que el Ministeri haurà de pagar a la concessionària 1.494 milions d'euros-, avui El Mundo revela que el Consell d'Estat va advertir el 30 de març del 2006 que el conveni que anava a signar amb Acesa, la filial d'Abertis, portava implícita una "perillosa" clàusula de compensació que implicava la "desaparició del risc" per l'empresa concessionària.

Resulta que el conveni, signat per la llavors ministra de Foment Magdalena Álvarez, incloïa un punt en què obligava el govern espanyol a fer-se càrrec de la situació en cas que aquest tram de l'AP-7 -entre Tarragona i la Jonquera- tingués pèrdues econòmiques. Precisament per això, el Consell d'Estat va voler avisar Álvarez que això "s'apartava del principi rector" que regulava les concessions de les autopistes des del 1972.

La ministra, sense fer ni cas, va tirar pel dret i va signar el conveni. I no només això. Va augmentar la categoria convertint-lo en un Reial Decret, aprovat pel govern de Zapatero el 7 d'abril del 2006. Els socialistes tenien clar que el trànsit augmentaria cada any en un 2% fins que el 2021 s'acabés la concessió, però si l'aposta no sortia com esperaven, el tracte era compensar Abertis. I així ho haurà de fer.