Cellnex Telecom ha obtingut un benefici net de 40 milions d'euros durant el 2016, el que suposa un 38% més respecte a l'any anterior, després d'haver neutralitzat l'impacte a efectes comptables de 19 milions del canvi de normativa fiscal a Itàlia. Més concretament, la companyia presidida per Francisco Reynés ha ingressat 707 milions, un 15% més, i ha obtingut un Ebitda de 290 milions, un 23% més.

"Són uns resultats superiors a les expectatives de mercat", ha explicat el conseller delegat de Cellnex, Tobías Martínez, durant la presentació dels comptes anuals just abans de precisar també que s'han complert els compromisos adquirits en creixement orgànic i inorgànic al maig del 2015 quan la companyia va sortir a borsa. Segons els analistes, el preu de l'acció és de 17,7 euros i té un potencial de creixement del 29%. Tot i haver tingut un rendiment més elevat que la mitjana de l'Ibex 35, el preu també ha patit volatilitat sectorial i macroeconòmica.

"El creixement orgànic de Cellnex és fort i dinàmic en un entorn de creixements restringits i inflacions baixes", ha apuntat el director financer, José Manuel Aisa. L'endeutament ha tancat el 2016 en 1.499 milions amb una ràtio anualitzada de la relació del deute contra l'Ebitda de 4,6. Una xifra que inclou operacions de manteniment (79 milions), operacions de creixement a Itàlia (19 milions), França (147 milions), Holanda (109 milions) i l'adquisició de Shere Group (393 milions) en la compra de 1.004 emplaçaments. "Un nivell de deute manejable i molt correcte", ha afegit.

Telecomunicacions i internacionalització

Els dos pilars bàsics del seu negoci són les telecomunicacions i la internacionalització. Així ho demostren aquestes dues dades: un 55% dels ingressos provenen del servei d'infraestructures i telecomunicacions mentre que el 35% dels ingressos i el 33% de l'Ebitda es generen fora d'Espanya. En l'àmbit internacional, Cellnex ha passat d'operar de dos a cinc països reforçant així la seva clara aposta per Europa.  

Des de bon començament, Martínez ja ha avançat que Cellnex serà "proactiva en el seguiment d'oportunitats a Europa". Actualment, la companyia té una cartera superior als 18.000 emplaçaments i desenvolupa activitats a Espanya, Itàlia, Holanda, França i el Regne Unit. Tot plegat, converteix Cellnex en el principal operador independent europeu d'infraestructures de telecomunicacions inalàmbriques.  Alhora, també està "avaluant" els plans de l'operador suís Sunrise de vendre unes 2.500 torres de telefonia mòbil que estan valorades als mercats per aproximadament 470 milions. 

Tot apunta que amb 1.800 milions disponibles per afrontar noves inversions al llarg d'aquest 2017, Cellnex podrà continuar apostant pel seu creixement internacional en el mercat europeu. Sense anar més lluny, durant aquest mateix mes de febrer l'empresa ja ha invertit 854 milions en 3.000 noves torres de repetició a la francesa Bouygues Telecom. Martínez ho té molt clar: "Europa, Europa i Europa". Per un règim jurídic "segur i estable" amb llum verda que permet portar a terme una estratègia previsió. 

1, 2 i 3 fases de desenvolupament

L'estratègia de Cellnex passa, país a país, per 3 fases de desenvolupament: introducció, creixement i consolidació. Segons ha detallat Martínez, la companyia inverteix inicialment una quantitat petita i es dedica a conèixer el mercat fins al punt d'anar creixent i acabar deixant "una petjada de cobertura nacional i global". Cada país es troba en un nivell diferent. 

"Som selectius i també diem que no a molts projectes. Per context i entorn que no controlem o per voluntat de no voler anar més enllà d'una valoració determinada", ha assegurat el conseller delegat de Cellnex ja que entén que es poden no donar les característiques de retorn, creixement i capacitat de consolidació adequades per a la companyia. Ara bé, Martínez també ha alertat que mai inverteixen "alegrement" sense tenir identificats futurs projectes per a la segona i tercera fase. En qualsevol cas: 1,2 i 3... Però, Europa, Europa i Europa.