Empreses capdavanteres d'arreu del món han tornat a apostar per Barcelona amb la creació del primer Hub d'innovació compartida en comerç i mitjans de pagament del conjunt d'Espanya. Sota el lideratge de CaixaBank, multinacionals de la talla de Global Payments, Samsung, Visa i Arval s'han sumat a la iniciativa per desenvolupar solucions de pagaments i experiències de compra innovadores davant els canvis tecnològics i les noves tendències socials.

"Busquem conèixer millor què és el que el client vol tant en compra en línia com física i quina millor manera de fer-ho que amb un hub d'innovació en pagaments", ha assegurat inicialment el president de CaixaBank Payments i director general de CaixaBank, Juan Alcaraz, des de la seu de l'entitat. "Estem reduint el gap entre les entitats bancàries i les indústries tecnològiques", ha afegit el director EMEA de Samsung Pay, Victor Kim

Les principals àrees d'investigació són el cotxe connectat i la llar connectada amb especial atenció a l'Internet de les coses, i els comerços. 

Per què Barcelona és el "lloc ideal"?

El Payment Innovation Hub estarà ubicat a Barcelona (encara es desconeix el lloc exacte) i comptarà amb una inversió de 5 milions en els pròxims 3 anys així com un equip multidisciplinari de dedicació exclusiva obert a les col·laboracions i un espai de networking per intercanviar idees, impulsar la creativitat, la recerca i el desenvolupament.

Segons el vicepresident de Global Payments, Frank Young, Barcelona és "el lloc ideal" per invertir en aquest laboratori per creativitat, educació, infraestructures i tecnologia. Per aquest motiu, ja ha anticipat la implicació directa dels seus socis i treballadors. Mentrestant, els altres directius han assentit i reiterat el seu elogi a la capital catalana. "El nou hub es podrà beneficiar de l'ecosistema de startups de Barcelona", ha afegit el director de nous negocis d'Arval, Cristophe Conegero. 

Mòbil TPV

Sense full de ruta ni una plantilla fixa més enllà de 5 o 10 persones de coordinació, l'estratègia d'aquest nou hub serà la mobilitat i cooperació entre projectes. "Volem tenir-lo operatiu just després de l'estiu, però no esperarem a tenir l'espai físic per treballar, de fet, les cinc entitats ja estem col·laborant", ha explicat Alcaraz. Innovar a la innovació i reinventar-ne el procés. 

Els mitjans de pagament del futur

"La manera de pagar ho és tot", ha defensat Alcaraz just abans de corroborar les seves paraules amb una dada comparativa: els clients de CaixaBank que paguen via mòbil fan més transaccions que aquells que segueix optant per la targeta de crèdit tradicional. En aquesta mateixa línia, el director general de Visa Europe pel sud d'Europa, Betrand Sava, ha matisat que la seva companyia ha registrat 5.000 milions de transaccions contactless durant el 2016. I en aquest mateix any, encara més: s'han triplicat les persones que compren amb el mòbil i un 50% dels joves adults ja utilitzen el seu mòbil per consultar el seu compte o directament per pagar. 

Com a petit tast del que ens espera, el director EMEA de Samsung Pay ha posat sobre la taula tres noves tendències en la indústria: tecnologies d'identificació com l'iris o el reconeixement facial, més usabilitat i més facilitats i comoditat gràcies a l'impuls de l'Iot. Un trident que estarà més present que mai en aquest nou hub

Innovació, sí, però també investigació, formació, divulgació o aprenentatge. Del plàstic als mòbils contactless. De camí cap als mitjans de pagament del futur.