Barcelona es troba entre les deu ciutats europees més atractives segons les marques, d'acord amb l'informe 'Destination Retail' realitzat per la consultora immobiliària JLL, que analitza el sector de la distribució i l'expansió de 240 firmes de gran consum, premium i de luxe en 140 ciutats. En aquest sentit, Barcelona s'ha situat en la vuitena posició del rànquing europeu mentre que Madrid ha assolit la cinquena posició. Ara bé, si tenim en compte la classificació mundial, totes dues ciutats baixen fins a la posició 27 i 35, respectivament.

El mercat retail, també conegut com a venda al detall està plenament integrat però en continu creixement a la capital catalana. En xifres, un 80% del total de vendes retail està format per compradors estrangers. L'oferta més atractiva pel sector va del Passeig de Gràcia, on destaquen les marques Michael Kors, Tiffany & Co, Louis Vuitton i Dolce & Gabbana fins a Rambla Catalunya, Diagonal i Portal de l'Àngel. Christian Dior, Primark i Athena són algunes de les últimes marques internacionals que han entrat al mercat barceloní. Segons l'informe, Barcelona "atrau els turistes per una cultura rica, una fabulosa arquitectura, una gastronomia mundial i una gran escenografia."  

Zara impulsa Espanya 

Espanya s'ha situat com a cinquè país exportador en firmes de venda al detall impulsada per la cadena de botigues Zara que alhora és la cinquena marca amb una presència internacional més gran. Just per davant, s'hi troben Tommy Hilfiger, Levi's, Nike i Hugo Boss. 

"El canvi estructural està transformant el sector del retail, a mesura que la tecnologia i les plataformes de comerç electrònic guanyen sofisticació. No obstant això, la demanda d'espai físic idoni en la ubicació adequada és més fort que mai", ha assegurat el director d'estudis internacionals de retail de JLL, James Brown. Un rànquing que està clarament liderat per Londres, "la locomotora del retail", ja que és el principal motor i mercat del sector de venda internacional al detall que, a més, compta amb una gran presència de firmes internacionals. D'aquesta manera, la capital britànica desbanca l'hegemonia de Hong Kong com a aparador de marques internacionals de luxe. "Les fronteres cada vegada suposen menys problemes per a les marques que busquen oportunitats a l'estranger i és per això que estem assistint a un gir sobtat en el panorama del retail per adaptar-se al canvi" ha reiterat Brown. 

Terres d'oportunitats

Per regions, l'Àsia-Pacífic destaca per l'envergadura del seu mercat, tant pel volum de la població de les principals ciutats com per la fortalesa econòmica, mentre que el Pròxim Orient comença a despuntar pels nuclis empresarials i el creixent tràfic de marques internacionals.

Malgrat que el continent americà només representa una quarta part de les cinquanta ciutats més atractives en retail, quinze de les quals són nord-americanes, ja que els Estats Units és la terra de les oportunitats que compta amb més espai per aquesta mena d'activitat. En total, uns 1.200 milions de metres quadrats ocupats per grans centres comercials.