El president de Bankia, José Ignacio Goirigolzarri, ha assegurat que, per primera vegada des que està en el càrrec, veu "la llum al final del túnel" perquè en algun moment de 2018 es produirà una pujada dels tipus d'interès i l'entitat estarà en igualtat de condicions respecte als seus competidors. Així ho ha indicat durant la seva intervenció al final de la junta d'accionistes de Bankia celebrada a València, en la que hi ha hagut, tant per la seva part com per la dels accionistes, diverses referències a la possible fusió amb BMN, s'ha reelegit com a president a Goirigolzarri i s'ha aprovat el repartiment d'un dividend de 0,02756 euros per acció (317 milions).

La junta ha aprovat els comptes de 2016, la reducció del capital en 6.334 milions per incrementar les reserves voluntàries i un contrasplit o agrupació d'accions d'una acció nova per cada quatre. El president de Bankia ha destacat que en sis anys l'entitat ha canviat i ha millorat "de forma radical", i que el 2016 va ser clau i un punt d'inflexió per arribar a aquest any, en el qual segons el seu parer comença un "nou cicle" que veu amb optimisme. Per primera vegada des que Goirigolzarri és president de l'entitat, una junta sense protestes d'accionistes enfadats amb la gestió, pancartes o xiulets.

127 milions en clàusules sòl

Bankia ha retornat entre el 3 de febrer i el 21 de març més de 127 milions d'euros a més de 25.000 clients per les clàusules solc poc transparents, el que suposa liquidar 8.000 sol·licituds en un mes del total de 33.000 que va rebre l'entitat a principis de febrer, segons ha avançat el president de l'entitat.

Al desembre, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea va dictaminar que l'import satisfet per les clàusules sòl que es declaressin nul·les s'havia de restituir amb caràcter retroactiu. En aquest sentit, Goirigolzarri ha indicat que solament el 3% de la cartera hipotecària de l'entitat tenia clàusules sòl i ha destacat que, després del dictamen d'Europa, Bankia va obrir un procés de "gran senzillesa i transparència" per restituir a tots els clients afectats l'impacte retroactiu de les mateixes.

"Pensem que prendre aquesta decisió i implantar-la amb gran rapidesa era la decisió correcta perquè tenia la mateixa lògica que prenem amb l'Operació de Subscripció d'accions (OPS)", ha emfatitzat. De fet, Goirigolzarri va xifrar que el procés gratuït i exprés que va iniciar l'entitat va estalviar a Bankia 100 milions d'euros.

Sense cotilles i amb BMN

Aquest exercici és l'últim del pla de reestructuració de Bankia, el que allibera el banc de les "cotilles" en l'activitat i el situa en igualtat de condicions amb els competidors, obrint nous camps de creixement. Com a exemple, Goirigolzarri s'ha referit a l'operació de fusió amb BMN, la possibilitat de què es dugui a terme ja té un significat important per a Bankia pel que suposa de "fortalesa financera i potent gestió".

El nou cicle s'afronta des de l'entitat amb avantatges competitius per ser "el banc més eficient, més rendible i més solvent", i amb un programa estratègic ben estructurat, ha ressaltat, per afegir "les excel·lents pràctiques" de bon govern que s'apliquen a la gestió professional.

Goirigolzarri aspira a consolidar Bankia com el millor banc comercial d'Espanya i per a això veu necessari mantenir el lideratge en l'eficiència, la rendibilitat i la solvència, encara que "per ser referència" l'entitat s'ha de comportar també "amb els més alts estàndards ètics".

Una relació multicanal

A l'inici de la junta, ha exposat l'objectiu del banc de pràcticament doblar|doblegar el 2019 el nombre de clients atesos per un gestor personal, fins als 3,3 milions. La relació dels clients amb l'entitat és cada vegada més multicanal, una cosa que succeeix ja amb el 37,6 % dels casos, davant el 31,5 % de l'any anterior, segons les dades aportades per Goirigolzarri. A tall d'exemple, ha afegit, actualment el 30,2 % de totes les operacions del banc es fan per dispositiu mòbil, en part gràcies que hi ha 300.000 clients que mantenen una relació virtual amb un gestor i l'objectiu és arribar a un milió el 2019.

Aquesta transformació de la relació amb els clients, considera Goirigolzarri, ha contribuït que la satisfacció dels usuaris de Bankia hagi millorat en els últims temps i superi ja la que tenien el 2012, abans del rescat de l'entitat, segons les dades d'un estudi que recull l'opinió de 60.000 clients cada any. També ha ajudat que Bankia hagi establert un sistema ràpid per tornar els diners pagats de més als seus clients per les clàusules terra, tot just el 3 % dels hipotecats, la qual cosa l'ha portat ja a reintegrar 127 milions a 25.000 afectats.