El grup de construcció ACS estudia llançar una oferta pública d'adquisició d'accions (OPA) sobre el grup d'autopistes i satèl·lits Abertis per competir amb la què ja ha formulat formalment el grup italià Atlantia, segons va informar la companyia.

El grup que presideix Florentino Pérez "estudia l'operació amb assistència d'assessors externs", tpt o que de moment "no ha pres cap decisió" ni l'ha sotmès al seu consell d'administració".

La contraopa que estudia ACS suposaria una operació de més de 16.341 milions d'euros, ja que haurà de superar el preu que Atlantia proposa en la seva oferta, 16,50 euros per cada acció d'Abertis, un import que a més ja ha superat la cotització d'aquesta empresa.

Un grup mundial

Amb l'operació, la constructora esdevindria un dels grans grups mundials d'infraestructures, amb un valor de mercat d'uns 27.361 milions d'euros i capacitat per generar ingressos d'uns 37.000 milions anuals.

ACS sumaria les autopistes d'Abertis a la seva divisió de concessions Iridium, firma amb destacada presència a Amèrica del Nord, i es convertiria en el primer gestor d'autopistes d'Espanya i França, a més de passar a controlar Hispasat i la firma d'antenes de telefonia Cellnex.

A més, l'eventual OPA suposaria el retorn d'ACS, fundador d'Abertis juntament amb CaixaBank a començaments de la passada dècada del grup de concessions, del qual ja va ser segon màxim accionista fins a 2012. De moment, Criteria CaixaHolding, actual únic accionista de referència d'Abertis amb el 21,2% de la seva capital, ha declinat pronunciar-se sobre la possible OPA d'ACS.

La constructora estudia l'operació "des de fa setmanes", segons el diari Expansión, que avança la informació i apunta que podria canalitzar-se a través d'Hochtief, filial de construcció alemanya d'ACS.

El segell

L'OPA d'ACS garantiria mantenir el segell dels actius d'Abertis que, per ser titularitat última de l'Estat i pel seu caràcter estratègic, requereixen l'autorització del Govern per ser venuts.

En aquest sentit, la possible oferta d'ACS sorgeix després que el Govern suggerís la possibilitat d'oposar-se a l'oferta d'Atlantia, però també després que rebutgés que fos Aena, operador d'aeroports en el qual controla el 51% de la seva capital, la que competís amb la firma transalpina per garantir l'espanyolitat de les autopistes i els satèl·lits d'Abertis.

El moment

Respecte ACS, la companyia aborda l'anàlisi de l'OPA quan inicia una nova etapa, després de reduir el seu deute a mínims històrics, rebre qualificació creditícia d''investment grade' i nomenar Marcelino Fernández Verdes com a conseller delegat per compartir les funcions de primer executiu amb Florentino Pérez. Així, la constructora compta amb una situació òptima per aixecar finançament per a una OPA.

"Tenim una notable capacitat d'inversió", va assegurar el mateix Florentino Pérez davant de la junta d'accionistes d'ACS el mes de maig passat, que la va atribuir a la "sanejada estructura financera" del grup després de la reducció de deute i a la seva "sòlida generació de caixa". "Estem preparats per créixer i afrontar nous reptes del sector de les infraestructures a escala mundial", ha indicat el president d'ACS.

"Tenim les capacitats, els mitjans i el talent per afrontar qualsevol projecte, en qualsevol lloc del món i en qualsevol moment", va remarcar davant dels socis el maig, quan Atlantia ja havia anunciat la seva OPA a Abertis.