La companyia italiana d'autopistes i aeroports Atlantia contempla una integració amb el grup català Abertis mitjançant la formulació d'una oferta pública d'adquisició d'accions (OPA). La 'macrooperació', valorada en uns 15.000 milions en funció de l'actual valor de mercat de la companyia presidida per Salvador Alemany, s'abordaria mitjançant un canvi d'accions, el pagament en efectiu o bé amb una combinació d'ambdues alternatives.

Després d'anunciar públicament la possibilitat d'"explorar una operació corporativa" sense concretar "els termes d'aquesta", directius d'ambdues companyies van mantenir una primera reunió. Així ho ha indicat Abertis en l'obertura de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). En aquesta trobada, Atlantia "va compartir les seves idees preliminars sobre l'estructura d'una possible operació corporativa", entre les quals es contempla la formulació d'una OPA sobre Abertis, amb diferents alternatives de contraprestació.

No obstant això, Abertis assegura que encara no s'ha realitzat cap valoració de les companyies, ni s'ha tractat el preu o altres condicions de l'eventual OPA. "No existeix una proposta específica ni sabem si hi haurà més concreció", ha indicat el grup dirigit per Francisco Reynés després d'assegurar també que el seu consell no s'ha reunit per tractar aquest tema.

Un nou gegant de les concessions

L'eventual integració de les dues companyies donaria lloc a un nou gegant del sector de les concessions d'infraestructures de transports, a l'altura de la francesa Vinci. Formarien un grup amb una capitalització conjunta d'uns 35.000 milions d'euros, que sumaria una xarxa de 13.600 quilòmetres d'autopistes repartides en vuit països (França, el Brasil, Xile, l'Índia, Polònia i Puerto Rico, a més d'Itàlia i Espanya). El nou 'monstre' de les concessions generaria un benefici brut d'explotació (Ebitda) d'uns 6.620 milions d'euros i ingressos d'uns 10.400 milions, segons es desprèn de la suma dels resultats d'ambdues companyies a tancament del 2016.

De fet, Atlantia gestiona el 51% de la xarxa d'autopistes d'Itàlia (un total de 3.020 quilòmetres) i té al Brasil el seu segon mercat, amb vies que sumen 1.538 quilòmetres. També té autopistes a Xile, Polònia i l'Índia, i activitat als Estats Units amb els seus sistemes de telepeatge. A més, la firma transalpina compta amb actius aeroportuaris, ja que gestiona els dos aeròdroms de Roma (Fiumicino i Ciampino), i tres a França (Nizae, Canes-Mandelieu i Saint Tropez).

En la mateixa mesura que la firma italiana, Abertis també és el primer operador d'autopistes del seu país, amb 1.560 quilòmetres, el 60% de la xarxa espanyola. No obstant això, el seu negoci de vies de pagament suma 8.600 quilòmetres i té França com a primer mercat. La seva altra branca d'activitat és la de satèl·lits, ja que és accionista de control d'Hispasat.

Una dècada després

L'oferta d'Atlantia es planteja més d'una dècada després que el març del 2006 Atlantia, llavors denominada Autostrade, i Abertis acordessin una integració que finalment no va prosperar per qüestions polítiques i va portar al grup espanyol a vendre la participació del 6,6% que llavors tenia en la firma italiana i deixar així el país transalpí.

La nova eventual operació corporativa entre ambdues empreses es planteja uns mesos després que el setembre del 2016 Abertis tornés al mercat italià amb la compra de dues autopistes del país. Així mateix, a finals de l'any passat la companyia va nomenar nou conseller independent Enrico Letta, que va ser primer ministre italià entre 2013 i 2014.