El president d'Abertis, Salvador Alemany, ha apressat aquest dimecres la creació d'un nou model de gestió de vies d'alta capacitat, i ha considerat una "tasca difícil" pactar-ho amb l'Estat. En el seu discurs després de lliurar els XIV Premis Abertis d'Investigació en Transport i Seguretat Viària, Alemany ha recordat que el sistema de tarifació per ús de les autopistes està arribant al final d'una "etapa important" de 50 anys.

"Aquest ha portat a tenir un país amb una de les millors infraestructures i ara es troba davant del repte de canviar el model perquè si no pot entrar en crisi", ha assegurat el president d'Abertis. Ha reconegut també compadir l'actual conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, perquè es troba davant d'"un dels reptes més importants que ha tingut un conseller fins ara".

"Tots els consellers han pogut pensar que ja el resoldrà el que ve, però ell no té aquesta opció", ha fet broma just abans de posar Abertis a disposició de les administracions per parlar de la qüestió. "Farà falta que encertin amb la solució que es pugui adoptar i que es pugui arribar a combinar amb el Ministeri de l'Estat, el que és una complicació addicional i, per aquest assumpte, els veig una tasca difícil, però estic segur que prenen consciència i que l'encertaran", ha afegit.

"Perplexitat"

Per la seva part, Rull viu amb "perplexitat" que l'Estat no vulgui debatre un nou model de gestió de les vies d'alta capacitat, i l'ha acusat de mantenir-se impertèrrit davant d'aquesta qüestió. "Estem perplexos perquè, quan hem obert el debat, des del Govern de l'Estat simplement s'ha dit: no volem debatre, no volem entrar a fons de la qüestió", ha assegurat.

Davant del plantejament d'Alemany, Rull ha respost que la Generalitat no morirà, i que seguirà endavant en la consecució d'un nou model consensuat, del qual ja ha posat alguna mesura a sobre de la taula. Una de les mesures que ha transcendit fins al moment és la implantació d'una vinyeta d'entre 40 i 110 euros a ciutadans amb vehicle a canvi d'ús il·limitat, si bé el conseller ha dit que més endavant preveu obrir un debat públic.

El conseller ha acusat el Govern central de mantenir una actitud "tancredista", utilitzant un símil taurí per referir-se a una espera impertèrrita davant de l'arribada d'un perill. En aquesta línia, ha defensat que els països no avancen des d'actituds tancredistes: "Quan hi ha una situació concreta que s'ha d'afrontar ha de fer amb totes les conseqüències i com a Govern de Catalunya hem agafat el toro per les banyes".

Per a Catalunya, considera que es necessita no només un nou model de gestió de la xarxa d'alta capacitat, sinó del conjunt de la xarxa viària catalana a causa d'un problema de falta de recursos addicionals. "Necessitem aquests recursos amb un model comprensible, harmònic i que es pugui entendre per part ciutadania i, també que incorpori nous elements del sector mediambiental fonamental", ha conclòs.