La concessionària Abertis assegura que pagarà el 100% de l'Impost sobre els Béns Immobles (IBI) als municipis per on passa l'autopista AP-7. La sotsdirectora general d'Autopistas, Anna Bonet, ha recordat que la companyia tenia una bonificació del 95% de l'impost i que aquesta condició va acabar l'any passat. Per això, ha afirmat que tan bon punt els ajuntaments "girin els rebuts" d'aquest any, els abonaran "com es fa habitualment".

Bonet ha fet aquestes declaracions durant la presentació d'un nou dispositiu, anomenat RondaGi, que la concessionària implanta a l'àrea urbana de Girona. És una mena de Via-T però totalment gratuït que serveix per evitar cues als peatges als vehicles que fan servir l'autopista entre Fornells de la Selva i Vilademuls com circumval·lació de Girona.

La bona rebuda dels ajuntaments

Amb un aplaudiment. D'aquesta manera han rebut els alcaldes i regidors de Girona, Salt, Sarrià de Ter, Sant Julià de Ramis, Vilademuls i Fornells de la Selva la resposta de la sotsdirectora general d'Autopista. Serà el primer cop que ho fa perquè, des de l'origen de la concessió, tenien una bonificació del 95% de l'impost.

"La companyia coneix que aquest 2017 ha de fer front al pagament del 100% de l'impost, per tant, quan es girin els rebuts, s'abonarà com es fa habitualment", ha detallat. A Catalunya hi ha 98 ajuntament afectats pel pas d'una autopista i que ara podran reclamar el cobrament íntegre de l'impost. L'exempció fiscal del 95% de l'IBI beneficiava les concessionàries de les autopistes AP-7, AP-2, C-32 i C-33.

A tall d'exemple, l'Ajuntament de Salt (Gironès) passarà a cobrar aquest any 129.000 euros, en comptes del 6.800 que ingressava fins ara, o a un altre municipis, com Bàscara (Alt Empordà), els 9.800 euros anuals es convertiran en 196.000. 

El teletac per a l'àrea urbana de Girona

La concessionària ha presentat un nou dispositiu per millorar la mobilitat als peatges de l'àrea urbana de Girona. El RondaGi és una mena de teletac, totalment gratuït, que podran fer servir els veïns que utilitzen habitualment l'autopista com a circumval·lació. Inclou els cinc peatges que s'estenen des de Fornells de la Selva fins a Vilademuls, un tram que actualment ja és gratis però en el qual els conductors igualment han de parar a agafar tiquet.

A partir del 6 de març i durant tres setmanes, distribuiran 200.000 dispositius RondaGi. El distintiu es podrà sol·licitar als peatges de Girona Nord i Sud i als ajuntaments de Girona, Salt, Sarrià de Ter, Sant Julià de Ramis, Cervià de Ter, Vilademuls, Fornells de la Selva, Vilablareix i Aiguaviva i al Consell Comarcal del Gironès. 

El volum de trànsit en aquest tram ha incrementat un 20% des de l'any 2014. Segons dades d'Abertis, 18.000 vehicles surten cada dia d'aquests peatges i uns 14.500 ho fan per circular dins el tram gratuït. D'aquests, aproximadament el 60% no tenen cap dispositiu Via-T. Per tant, calculen que 11.000 vehicles podrien beneficiar-se del RondaGi. 

Més comoditat

"Es podran desplaçar de forma fluïda i amb més comoditat", ha afirmat Bonet. En la mateixa línia, el director de la xarxa AP-7 Nord i AP-2 d'Autopistes, Miquel Camacho, ha assegurat que la companyia ha decidit implantar aquest dispositiu després de comprovar que l'autopista s'ha convertit en una veritable "variant de Girona". "És una aposta més per dotar la infraestructura dels sistemes més innovadors i amb solucions per garantir la fluïdesa del trànsit", ha indicat.

Els alcaldes han ressaltat que el RondaGi serà un dispositiu molt útil per als veïns de l'àrea urbana que fan desplaçaments interns cada dia, perquè s'estalviaran les cues que es formen als peatges.