_MG_3318

"Barcelona és un aparador mundial de tecnologia mòbil", assegurava ahir el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, durant la inauguració del Mobile World Congress (MWC) a la Fira d'Hospitalet. Paral·lelament, la Fira de Montjuïc, antiga seu de l'esdeveniment mundial, no ha volgut perdre pistonada durant els últims tres anys i ha organitzat 4 Years From Now (4YFN), un congrés d'emprenedors especialitzat en startups tecnològiques i impulsat pel mateix MWC.

En total, 18.000 metres quadrats, 12.000 assistents, 500 inversors i 400 expositors que engrandeixen les ja de per si estratosfèriques xifres de l'MWC. D'aquesta manera, Barcelona es converteix en un aparador una mica més gran gràcies a les startups catalanes que, impulsades per l'agència per a la competitivitat de l'empresa, ACCIÓ, han aconseguit conquerir la Fira de Montjuïc.

1. Atomian, computació cognitiva

Qui no ha desitjat mai poder interactuar amb la seva pròpia empresa, fer-li preguntes i obtenir respostes?. "Atomian és aquell treballador que ho sap tot de l'empresa", assegura el seu director comercial, José Rodriguez.

Després de 14 anys de laboratori i 2 anys al mercat, Atomian, amb seu a Sant Cugat, ha elaborat un sistema d'intel·ligència artificial de computació cognitiva que permet transformar les fonts de dades pròpies de l'empresa en àtoms de llenguatge senzill i pla. D'aquesta manera, el computador entén i processa el significat de cada frase i genera dinàmicament una resposta exacta en camps de recerca empresarial, anàlisi de dades, Internet de les coses o big data. CaixaBank, l'Hospital de Reus o Damm són ja alguns dels seus grans clients.

2. Sense4Care, detector de caigudes

La spin-off Sense4Care ha desenvolupat des del 2012 una tecnologia aplicada que pretén millorar la qualitat de vida de les persones amb dependència i malalties cròniques. El seu producte estrella és Angel4, un detector de caigudes amb un 95% d'eficiència i un preu de mercat de 149 euros dedicat especialment a persones amb problemes de mobilitat. "És un dispositiu que transmet automàticament un avís de persona a persona quan es produeix una caiguda", explica el promotor del negoci, Jan Calvet.

D'altra banda, Sense4Care també està treballant en el Holter Parkinson, capaç de generar un report dels símptomes motors associats a la malaltia que permeti millorar la informació i el tractament del neuròleg.

_MG_3483

3. Happyclick, un terminal d'opinió

El feedback entre empresa i client és cada vegada més essencial i, si pot ser en temps real, millor. En aquest sentit, Happyclick s'ha posicionat com "el substitut tecnològic de la bústia de suggeriments", afirma el seu director comercial, Enric Casanovas.

L'empresa fundada el 2013 ha desenvolupat un sistema autogestionable que permet "recollir l'opinió dels clients" en temps real i allà on el servei es porta a terme. El seu terminal d'opinió té ara mateix sortida als sectors d'administració pública, sanitat, turisme i retail.

4. IoT Labs, "connectant el món"

IoT Labs és una incubadora privada nascuda el febrer de 2015 a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) dedicada al desenvolupament de solucions verticals per a la Internet de les Coses (IoT). Les seves iniciatives actuals passen per trobar solució als vehicles connectats, la sanitat, el retail o els objectes relacionats, com són joguines per a nens o interruptors de la casa. Accenture o IBM són ja alguns dels seus principals clients en el seu ferm propòsit de "connectar el món".

5. Plan Reforma, entre professionals i clients

"Aportar transparència al sector de la construcció, ja que ho necessita" ha estat la primera gran declaració d'intencions de la fundadora de Plan Reforma, Laura Núñez. La seva empresa creada al 2015 és una plataforma en línia que connecta tots els canals de distribució del mercat de la construcció, recull i segmenta la informació qualitativa i ofereix solucions específiques a les reformes.

Plan Reforma "pot ajudar [com el seu propi nom indica] a planificar reformes i fer una comparativa pressupostària dels diferents professionals", indica Nuñez. Per una banda, ajuda els particulars mitjançant una estimació de 4 ofertes comparades (mateixos conceptes, quantitats i qualitats) de la reforma i de l'altra, i també ofereix contactes als professionals i presència publicitària a les marques.