La gran cita del llibre en català, la Setmana del Llibre en Català, serà present a l'avinguda de la Catedral, del 2 fins a l'11 de setembre. Enguany torna a celebrar-se a la plaça de la Catedral, que es consolida com l'espai d'aquest esdeveniment després de passar per diferents recintes. La Setmana pretén ser un espai obert d'exposició, on qualsevol pugui anar a mirar llibres, o fins i tot on es pugui captar a aquella persona que passeja pel centre i no tenia perspectives de comprar cap llibre. Però, alhora, pretén ser un lloc de trobada dels lectors, amb activitats diverses.

Mamen Duch presenta un dels seus llibres infantils. Fotografia: Setmana del Llibre en Català.

La consolidació

És el quart any seguit que la Setmana s'instal·la a la plaça de la Catedral. Fins i tot aquest any s'ha adequat la decoració de les casetes, i les cobertures que les uneixen, per fer-les combinar estèticament amb el sostre del mercat de Santa Caterina (hi ha la idea, doncs, de quedar-se aquí, tot i que l'Ajuntament encara dóna voltes a trobar-li un nou emplaçament). Sembla ser que la Setmana ha aconseguit guanyar-se el públic en aquest espai; i també augmenta el nombre d'expositors. Ja en són 150 (dels quals 133 editors): mai n'hi havia hagut tants com enguany. Entre tots, sumaran 4 quilòmetres de prestatges dedicats al llibre en català. I la recaptació en els darrers anys ha evolucionat positivament, a desgrat de la crisi: l'any passat es van recaptar 304.000 euros, un 26% més que el 2014. La Setmana funciona també com a l'espai de presentació de les novetats de tardor del mercat editorial en català. I, per tant, acull també nombroses presentacions, però també sessions de signatures, com una mena de segon Sant Jordi. Entre les moltes novetats que es presenten aquest any, es podrien citar Si no puc volar, de l'Estel Solé; Un oceà de memòria, de Sebastià Benassar, la nova edició de Cavalls salvatges, de Jordi Cussà...  Però fins i tot hi ha signatures de llibres publicats fa mesos, com les Confessions d'un culé defectuós, de Sergi Pàmies, o Jambalaia, d'Albert Forns.

Un model no gaire clar

La setmana del llibre en català no té gaire clar quin és el seu model: entre una simple exposició, un festival literari, un lloc de promoció... El dia de l'obertura unes pobres actrius s'esforçaven en un espectacle humorístic amb tons eròtics davant un munt de cadires buides, sense cap espectador. Alguns dels autors que van a signar acaben trobant-se a soles amb el seu editor. El fet de passar d'un espai tancat (com les Drassanes) a un d'obert permet arribar a públics que difícilment anirien a un recinte tancat. Però alhora aquest espai obert complica les activitats de format més tancat, com les presentacions de llibres. La Setmana intenta omplir un gran programa, que inclou figures d'animació, tallers, concerts, lectures, itineraris literaris, conta-contes, lectures poètiques, nits temàtiques... Fins i tot s'atorga un premi a aquelles persones que en la seva trajectòria vital hagin col·laborat amb l'edició en català; aquest any ha recaigut en la traductora Anna Cassasas. Potser un programa massa ampli en el que les activitats realment rellevants destaquen poc i queden diluïdes en un magma d'activitats poc definit, en què no està clar què està adreçat a qui.

Molt més que una gran llibreria

Una de les majors virtuts de la Setmana del Llibre és que ofereix una perspectiva bastant completa del que és l'edició en català, una edició que està molt fragmentada entre un gran nombre de petits editors, edicions institucionals, publicacions gairebé artesanals i immensos conglomerats editorials. A la Setmana s'hi troben molts llibres que són difícils de trobar a la majoria d'establiments comercials. I això es fa evident en les vendes: el 2015 es van vendre 20.500 exemplars de llibres i revistes, que es corresponien a 11.200 títols diferents. Aquest alt nombre de títols evidencia que els lectors no busquen a la Setmana els llibres prototípics, sinó que opten per obres desconegudes o difícils de trobar.

Allò que no és a les taules de les llibreries

A la Setmana hi trobem molts llibres de fora de Barcelona, que sovint no arriben a les llibreries de la capital. Hi ha una important representació d'editors valencians: Bromera (per exemple, amb les novel·les negres de Pierre Lemaitre), 3 i 4 (amb una excel·lent col·lecció de poesia), les publicacions sobre Castelló i les terres de l'Ebre d'Onada, o les magnífiques obres infantils d'Edicions del Bullent. Gràcies a la Setmana, molta gent podrà assabentar-se'n que en català hi ha moltes editorials que publiquen llibres molt interessants de poesia (com les excel·lents edicions de La Breu o de Cafè Cenral), religió (Fragmenta), filosofia (Arcàdia), assajos polítics (Saldonar), clàssics (Barcino), fotografies antigues (Efadós)... Per no parlar de la gran diversitat d'editorials consagrades al llibre infantil i juvenil: Símbol, Takatuka, Ekaré, Thule, Kalandraka, Mas Casablanca... I fins i tot a la Fira hi ha editors que no venen a les llibreries, com els que publiquen el còmic de Supercatalà. Diari d'un català emprenyat., que ja està en la seva tercera entrega. 

L'etern problema de la distribució

Un passeig per la Setmana del Llibre en Català ens duu, inevitablement, a un dels eterns problemes del mercat del llibre espanyol i, especialment, del català. L'edició del llibre en català gaudeix de més vitalitat que el mercat del llibre en català. Bona part de la producció de llibre en català no troba sortida a les llibreries, a desgrat de la seva qualitat. Els llibreters es queixen que l'alt nombre de novetats els impedeix de promoure-les adequadament. A la fi, bona part del que s'edita no arriba a ser conegut. La tendència global, al mercat català, és que les grans vendes es concentren, només, en un petit nombre de llibres. Ni tan sols els nous canals de distribució per internet canvien aquesta tendència.

Visita indispensable

La Setmana del Llibre en Català és un esdeveniment imprescindible per a aquells que estimen els llibres, perquè constitueix una ocasió única de conèixer allò que es publica al nostre país i que a vegades té dificultats per arribar a impactar en el mercat. A la Setmana es pot observar la gran vitalitat de l'edició en català i es poden conèixer i comprar obres que difícilment un podria sospitar que s'editen en català. En aquest aparador hi podem trobar el bo i millor del llibre en català. Passar per l'avinguda de la Catedral és accedir a una nova visió, molt més rica i plural, del llibre català.