57,1 quilòmetres de longitud, està a 2.300 metres de profunditat i ha costat la barbaritat d'11.000 milions d'euros. És el túnel de Sant Gotard, a Suïssa, el que ja és el túnel ferroviari operatiu més llarg del món. La infraestructura, que creua els Alps, es va inaugurar diumenge passat amb el primer tren de passatgers. El túnel permet millorar la comunicació suïssa i, a més, aconsegueix connectar millor el nord i el sud d'Europa.

La seva construcció no ha estat una tasca fàcil: ha tardat 17 anys a completar-se, s'ha extret 13 milions de metres cúbics de roques, l'equivalent a cinc piràmides de Keops, i s'ha necessitat una tuneladora tan llarga com quatre camps de futbol.

El túnel ferroviari de Sant Gotard respon a una necessitat i no a un caprici d'un polític o un partit. La idea neix de les mobilitzacions d'una multitud a Suïssa que estava greument afectada per la contaminació generada per la congestió i els greus accidents de trànsit als túnels de carretera del Montblanc i del mateix Sant Gotard. En els anys 1990, es van arribar a tallar carreteres per demanar que el Govern convoqués un referèndum, que finalment va tenir lloc el 1998. En aquest plebiscit, els suïssos van avalar amb un 63,5% dels vots la construcció de quatre grans túnels. Un d'ells era el de Sant Gotard.

La infraestructura supera amb escreix el túnel ferroviari més llarg d'Espanya, el de Guadarrama, en la línia de l'AVE entre Madrid i Valladolid. De fet, el túnel suís duplica els 28,3 quilòmetres de longitud de la gran obra espanyola. A nivell mundial, San Gotardo pren el primer ja que fins ara ocupava el túnel de Seikan, que continua sent, no obstant això, el túnel ferroviari amb més quilòmetres sota el llit marí. Concretament, 23,3 quilòmetres del seu traçat.

Sant Gotard ja havia ostentat el títol

En realitat, la nova infraestructura porta el nom de túnel ferroviari base per diferenciar-lo de l'inaugurat al segle XIX, que està situat a una cota molt més alta. Amb els seus quinze quilòmetres de longitud va ostentar també durant molts anys el títol de túnel ferroviari més llarg del món, que ara ha recuperat el seu successor.

Amb gairebé disset quilòmetres de longitud, aquest túnel d'un sol tub i dos carrils va ser excavat entre 1970 i 1980 sota els Alps Suïssos. En l'actualitat, forma part de l'autopista A2 i suporta un volum de trànsit de més de 17.000 vehicles al dia, la qual cosa provoca freqüents embussos en els seus extrems.