"Pink Floyd: Les seves restes mortals" és la primera retrospectiva que recorre, en un viatge multisensorial, els cinquanta anys d'història d'una de les bandes de rock més influents de tots els temps i icona cultural del segle XX. La mostra s'obrirà el 13 de maig al Victoria & Albert Museum (V&A) de Londres. L'exposició es tanca l'1 d'octubre,

L'exposició marca el 50 aniversari del primer àlbum del grup, "The Piper At The Gates of Dawn" (1967) i del seu primer senzill, "Arnold Layne". El disc es va gravar en els estudis Abbey Road el 1967. Al costat, The Beatles registraven "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band". Per a Martin Roth, director del V&A, Pink Floyd és una banda "impressionant" que ha estat capaç de crear una música "extraordinària" durant cinc dècades, a més de ser "pionera" en unir el seu particular estil "musical i visual".

"The Piper At The Gates of Dawn", primer disc (1967)

Ho van demostrar "des de les seves primeres actuacions al començament dels anys seixanta en les quals utilitzaven llums experimentals, espectaculars xous quadrifònics en estadis de futbol, passant per les icòniques portades dels seus àlbums", ha afegit Roth. Pink Floyd van ser pioners en l'edició d'àlbums conceptuals, que versen sobre un argument, en lloc de ser una agrupació de cançons soles.

Pink Floyd proporcionava al públic una experiència sensorial completa, aparellant lletres denses, gairebé operístiques amb elaborades projeccions de llum que semblaven moure's alhora que la música. Quan van assolir la popularitat mundial en els anys setanta amb els seus àlbums de referència ("The Dark Side of the Moon", 1973; "Wish You Were Here", 1975, i "The Wall", 1979), la banda es va mantenir concentrada en la qualitat audiovisual dels seus espectacles en viu i les icòniques portades dels seus àlbums.

A través de portades dels seus discos, lletres de cançons, vídeos, retalls de diaris, peces de música, obres d'art, instruments, fotos, i fins a un total de 350 objectes, alguns inèdits, la recopilació permet al públic submergir-se en l'exclusiu món de Pink Floyd.

Una recreació de la furgoneta que van utilitzar per als seus primers concerts inicia la mostra. A través de més d'una desena de sales, la música i un ambient psicodèlic juguen un paper fonamental en la reproducció de l'univers de la banda.

Des de l'esquerra: Mason, Barrett, Gilmour, Waters i Wright (Foto: Tim Duncan)

Syd Barret (1946-2006), guitarra i veu; Nick Mason (1944), bateria; Roger Waters (1943), sota, i Richard Wright (1943-2008), teclats, es van convertir el 1964 en Pink Floyd, nom que van escollir com a tribut a dos músics de blues: Pink Anderson i Floyd Council. En els seus començaments es van inspirar per a les seves lletres en clàssics de la literatura infantil. El nom del seu primer àlbum és el d'un capítol del llibre "El vent en els salzes" (1908), de Kenneth Grahame.

Originals de les cartes que Barrett enviava a la seva xicota o dibuixos de l'època en què Waters, Mason i Wright eren estudiants d'arquitectura a la Regent Street Polytenchnic (avui Universitat de Westminster) rememoren aquests orígens.

L'any 1968 Barrett, a qui la mostra ret un homenatge especial, va abandonar la formació a causa de la seva esquizofrènia i els seus problemes amb les drogues, especialment el LSD. David Gilmour el va rellevar com a guitarrista i vocalista. A partir de llavors, sota el comandament del baixista Roger Waters, el grup arrenca una prolífica etapa centrada en l'elaboració d'àlbums i no de senzills, on buscaven crear el seu propi so utilitzant des de noves tecnologies fins a objectes domèstics o els lladrucs d'un gos en composicions de tècnica musical elevada.

L'exhibició examina cada un dels àlbums d'aquest període: "A Saucerful of Secrets" (1968), "Visqui (BSO) (1969), "Ummagumma" (1969, cim la psicodèlia), "Atom Heart Mother" (1970), "Meddle" (1971 potser la mescla més representativa d'aquesta època amb hits com "One of these days" o "Fearless" i la monumental "Echoes") i "Obscured by Clouds" (1972). També descobreix els conceptes que allotjaven les seves innovadores portades, dissenyades pel col·lectiu de disseny gràfic Hipgnosis.

Concert del tour "A momentary lapse of reason", 1987.

El moment històric de la seva carrera va arribar amb el vuitè disc d'estudi, "The Dark Side of the Moon" (1973). Catapultà a Pink Floyd a la fama internacional i es va convertir en un dels més reeixits. L'àlbum, que tracta sobre problemes quotidians, com els diners, la mort, la violència o la bogeria, es va mantenir en llistes de supervendes durant 17 anys seguits. Se n'han venut més de 45 milions de còpies. És un dels cinc discos de rock més venuts de la història.

La mostra continua descobrint els següents treballs del grup, en els quals es revela una conversió de l'idealisme al realisme reflectit a "Wish You Were Here" (1975), "Animals" (1977), el mític "The Wall" (1979) i "The Final Cut" (1983). Waters va deixar el grup en 1985 enmig d'agres disputes legals pels drets de les obres de la banda que es van resoldre anys endavant.

David Gilmour exerceix des d'aleshores de frontman. Els àlbums sota la seva guia són més manieristes, respecte al so i als visuals clàssics de Pink Floyd. Es tracta d'"A Momentary Lapse of Reason" (1987), "The Division Bell" (1994) i, vint anys després, "The Endless River" (2014), el seu últim treball.

Les ambicioses gires dels anys vuitanta i principis dels noranta les van protagonitzar Pink Floyd, pioners en la innovació en la logística i disseny sobre els escenaris, una cosa que pot apreciar-se a la mostra a través de nombroses recreacions.

Foto principal i vídeo: reunió de la banda original, 8 de juliol de 2005.