Un total de 21 pel·lícules espanyoles estrenades el 2016 han tingut menys d'un centenar d'espectadors a les sales de cinema, segons dades del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport de mitjans de desembre. Es tracta del 13% del total de pel·lícules espanyoles que s'han estrenat aquest any. Segons les xifres d'audiència i recaptació, la pel·lícula menys vista ha estat el documental Manolo Tena, un extraño en el paraíso, que es va estrenar el 5 d'octubre i que va reunir només 4 espectadors, amb una recaptació total en cinemes de 14 euros. A aquesta, li segueixen de prop el documental Contra la impunidad, estrenada el 27 d'octubre i amb 6 espectadors en cinemes i 29 euros de recaptació; i Cervantes: La Búsqueda, que va reunir el mateix nombre d'espectadors però va tenir una recaptació lleugerament superior, un total de 38 euros.

Pel·lícules sense pena ni glòria

El cinema espanyol no passa per un mal moment. Aquest any superarà els 106 milions d'euros de recaptació, amb un 20% de quota de pantalla i un increment de l'assistència als cinemes a Espanya d'entorn d'un 8%, segons dades de la Confederació de Productors Audiovisuals Espanyols (FAPAE). Però unes altres 18 pel·lícules espanyoles no han arribat al centenar de visionats a les sales d'emissió. Entre aquestes figuren La fiesta de los locos, estrenada el 25 de novembre amb 15 espectadors i 70 euros de recaptació; Querida Gina, estrenada l'11 d'abril amb 17 espectadors i 85 euros de recaptació; Candela, estrenada l'11 d'abril amb 27 espectadors i 128 euros de recaptació; Boye, estrenada al juliol amb 37 espectadors i 235 euros de recaptació; i La muerte en la Alcarria, estrenada el 14 de gener amb 45 espectadors i 315 euros de recaptació.

En pràcticament tots els casos es tracta de pel·lícules amb distribuïdores independents, salvant els casos de La festa dels bojos', distribuïda per Super8; La muerte en la Alcarria (estrenada al març amb 53 espectadors i 98 euros de recaptació), distribuïda per Dobleblanda; Patuchas, el hombre de los mil limones (estrenada al març amb 69 espectadors i 273 euros de recaptació), distribuïda per Dos14; i Quizás (estrenada al juny amb 83 espectadors i 467 euros de recaptació), distribuïda per Piram. Entre aquestes últimes hi figuren, també, 249 La noche en que una becaria encontró a Emiliano Revilla, distribuïda per Proyecfilm, i  Falling, per EuroDF, encara que en ambdós casos es tracta de pel·lícules estrenades aquest mes de desembre i que es troben encara en cartellera.

La llista de pel·lícules amb menys de 100 espectadors la completen Sonido Pamplona, estrenada al gener amb 46 espectadors i 231 euros de recaptació; Infierno o paraíso, estrenada al febrer amb 51 espectadors i 255 euros de recaptació; Voyeur, estrenada al gener amb 56 espectadors i 227 euros de recaptació; Proyecto USA, estrenada al maig amb 62 espectadors i 359 euros de recaptació; L'Ovidi - El making of de la pel·lícula que mai és va fer, estrenada al gener amb 65 espectadors i 359 euros de recaptació; Salir de casa, estrenada al gener amb 73 espectadors i 511 euros de recaptació; Libertad negra, estrenada al juny amb 83 espectadors i 452 euros de recaptació; i Welcome Home: una historia de familia, estrenada al maig i que va assolir els 89 espectadors i una recaptació de 545 euros en cinemes.

Les pel·lícules que més van facturar

A l'extrem oposat de la taula hi figuren diverses estrenes que van superar el milió d'espectadors, començant per Un monstruo viene a verme, amb 4,6 milions d'espectadors i 26,3 milions d'euros de recaptació; i continuant per Cuerpo de élite, 1,1 milions d'espectadors i 6,5 milions d'euros de recaptació; i Kiki, l'amor es fa i Cent anys de perdó, cada una amb més d'1 milió d'espectadors i una recaptació de 6,1 milions d'euros i 6,6 milions d'euros, respectivament. A aquestes els segueix de prop Villaviciosa de al lado, que es va estrenar a començaments de desembre i porta més de 960.000 espectadors i 6,3 milions d'euros recaptats a les sales de cinema, mentre que la resta de cintes estrenades el 2016 no van arribar als 500.000 espectadors.