El proveïdor de continguts audiovisuals Netflix, el més gran del món, ja té disponibles algunes pel·lícules en català. El doblatge d'aquestes obres ha estat possible gràcies a un acord de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura amb la distribuïdora DeaPlaneta. En aquest moment són vuit les pel·lícules que ja es poden sentir en català: El talpDiari d'una mainaderaSky CaptainMata'ls suaumentPlanet 51El secret dels germans GrimmUn pont a Terabithia i El pianista. Vuit de les més de mil pel·lícules que ofereix Netflix a l'Estat espanyol: una quantitat encara ben reduïda.

Nous àmbits, noves necessitats

La Direcció General de Política Lingüística ja treballava amb el sector privat oferint als distribuïdors suport al doblatge per a l'estrena en sala, i també per als formats Blu-Ray i DVD. Però darrerament ha començat a arribar a acords, també, amb els distribuïdors que treballen amb plataformes de vídeo a la carta, un sector en clar augment. De fet, ja hi ha presència del català, tot i que també marginal, a les altres grans plataformes online que actuen a Catalunya.

Pressions sobre Netflix

A l'octubre de l'any passat, la Plataforma per la Llengua va iniciar una campanya de recollida de signatures per demanar a Netflix la inclusió de materials doblats al català. Per aquelles dates el fundador de la societat, Reed Hastings, es va limitar a assegurar que "no descartava" que "en un futur" la seva companyia inclogués continguts en català, però ho condicionava al creixement de la companyia a l'Estat espanyol (molt optimista, preveia arribar a un terç de les llars espanyoles en set anys). La Plataforma també es queixava que la pàgina web de la plataforma, a l'Estat espanyol, només era en castellà o en anglès; en aquest aspecte, Netflix no ha rectificat i continua excloent el català de la seva web.

L'oferta de Netflix

Netflix porta poc temps a l'Estat espanyol. Va començar a funcionar al mes d'octubre. Per això encara és aviat per valorar el seu impacte sobre el mercat. De fet, la televisió de pagament ha tingut problemes per arrelar-se a Catalunya, tal com ho va posar de manifest un estudi de l'Observatori de la Producció Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra. A altres països europeus s'observa un fenomen similar, però als Estats Units el consum de televisió tradicional ha caigut per causa de l'aparició de la televisió per internet (i Netflix, en aquest àmbit, té una quota de mercat superior al 60%).

Sense anuncis, però massa poc

Els usuaris de Netflix agraeixen, sobretot, el fet de poder veure materials audiovisuals sense publicitat, i també elogien els materials propis de la plataforma, especialment les sèries. A més a més, Netflix ha optimitzat les seves apps per veure pel·lícules a mòbils o tablets i la qualitat i rapidesa de visonat és excel·lent. Però també hi ha els usuaris que es queixen que l'oferta del servei és bastant reduïda, encara que la companyia assegura que el catàleg s'ampliarà quan creixin els usuaris.