El CCCB presenta una exposició molt especial que s'inaugura coincidint amb el Sònar: Björk digitalUna mena de macroinstal·lació on es pot contemplar l'obra de la cantant islandesa, més enllà de la seva vessant musical. De fet, és una exposició plantejada en base als suggerents vídeos de l'artista, la majoria relatius al seu darrer disc, Vulnicura. L'exposició ja ha passat per Londres, Tòquio, Sidney, Montreal, Reykjavík i Los Angeles. A Barcelona estarà oberta fins a les festes de la Mercè, però cal reservar plaça per a visitar-la, perquè per les seves característiques peculiars només es pot visitar en grup, amb una visita guiada. Es poden comprar les entrades al CCCB o per internet. L'exposició ha estat coproduïda pel CCCB, Sold Out i DG Entertainment en associació amb el Sònar.

Björk en bona companyia

La mateixa Björk defineix Björk digital com una "òpera tecnològica"; i com a tal òpera, és un treball coral, realitzat amb la col·laboració dels millors artistes del món digital. A les pantalles i a les ulleres de realitat virtual només es veu el cos de Björk (sencer, o focalitzat en la seva gola, tal com és o deformat, real o oníric...). Però en la seva realització hi han participat grans genis de la imatge i del món virtual:  Michel Gondry, Spike Jonze, Alexander McQueen, Nick Knight, Stephane Sedanaoui, Jesse Kanda, Andrew Thomas Huang, Warren du Preez, Nick Thornton Jones... Perquè tota l'exposició gira en torn a les peces audiovisuals realitzades amb les millors i més modernes tecnologies.

Photo Credit Jesse Kanda 2

Mouth Mantra. Foto: Jesse Kanda.

Disciplinats

Els visitants estan obligats a entrar conjuntament, en grups d'unes 25 persones, a l'exposició. I estaran obligats a anar junts durant bona part del recorregut. A l'exposició hi podran veure vídeos musicals convencionals, vídeos musicals amb tecnologies immersives projectats en sales adequades especialment, vídeos gravats en càmeres 360º visionats amb ulleres de realitat virtual, vídeos amb els que es pot interactuar mitjançant ulleres de realitat virtual i activitats multimèdia sobre materials de la Björk que es poden desenvolupar en tablets. Una exposició complexa en què el personal del CCCB ha d'instruir al personal una i altra vegada sobre com comportar-se a les diferents sales, com emprar el material, com interactuar amb els vídeos... Una altra forma de relacionar-se amb la Björk, i amb les tecnologies.

Photo Credit Andrew Thomas Huang 8

Stonemilker. Andrew Thomas Huang.

Exposició autobiogràfica

El recorregut s'inicia amb "Black Lane", un vídeo basat en una cançó de caràcter autobiogràfic, escrit per la Björk després del seu divorci, quan va sentir que s'esfondrava el seu objectiu de crear una família. Està rodat en una zona muntanyenca d'Islàndia i s'ofereix amb dos videoclips articulats en una sala amb un so ensordidor, per facilitar l'experiència immersiva. "Stonemilker VR" és un vídeo completament diferent: està gravat, com "Black Lane" per Andrew Thomas Huang, però en aquest cas mitjançant càmeres 360º; el públic el contempla amb ulleres de realitat virtual, amb la presència contínua de Björk papallonejant al seu voltant. L'experiment de "Mouthmantra VR" és encara més complex: el director Jesse Kanda grava la boca i la gola de Björk, on radica la seva força i també la seva debilitat, i l'espectador, amb les seves ulleres, es passeja pells seus dents, la seva llengua i el seu paladar. "NotGet VR", dirigida per Warren Du Preez i Nick Thornton Jones mostra una vessant fantàstica de la cantant islandesa mitjançant l'ús de màscares. "Quicksand VR" presenta, altament modificada, una intervenció de Björk a Tòquio, i "Family VR" pretén ser un repàs a tota la trajectòria vital de la cantant. Totes aquestes gravacions es contemplen amb ulleres de realitat virtual i en algun cas es pot interactuar amb elles. A la fi del recorregut es presenten les eines virtuals creades per a l'àlbum anterior de Björk, Biophilia, i una mostra de tota la trajectòria de Björk en el món digital.

Björk Digital. Santiago Felipe

Exposició Björk digital a Barcelona. Foto Santiago Felipe.

De les noves tecnologies a l'aïllament

Björk aconsegueix crear un espectacle que sorprendrà a molts, encantarà a alguns i demostrarà, a tots, l'immensa capacitat de les noves tecnologies per renovar el món musical. I sens dubte obrirà un camí que seguiran molts altres creadors. Björk no fa sinó incorporar al món de la música tecnologies que ja estan molt esteses a la indústria de l'entreteniment. Sens dubte, els espectaculars vídeos de Björk seran fascinants per als amants de la música, però a nivell tecnològic no arriben al nivell de les tecnologies interactives que s'apliquen a molts jocs. Malgrat tot, no és també, en certa mesura, una discoteca una instal·lació immersiva, on el soroll, el contacte físic i l'estímul visual s'articulen amb la música per formar una realitat nova i arribar directament al públic, que interactua amb l'entorn mitjançant el ball? Les ulleres de realitat virtual potser seran el futur de la música, no deixa de ser un pèl absurd que 25 persones estiguin en una mateixa sala, incomunicades entre elles per les ulleres de realitat virtual, veient un mateix concert particular de Björk, en una platja islandesa, suposadament dedicat a cadascun dels assistents.