Per segon any, el Departament de Cultura de la Generalitat posa en marxa la campanya "Fas 6 anys. Tria un llibre", destinada a promoure la lectura entre el públic infantil. Aquest any està destinada als 80.491 nens que acompleixen 6 anys enguany. Aquests infants rebran un val per un màxim de 13 euros, que podran bescanviar per un llibre a alguna de les llibreries que participen en el programa. Si l'import del llibre que escullen és superior a 13 euros, podran endur-se'l si abonen la diferència. Els nens catalans residents a l'exterior també podran beneficiar-se del programa, gràcies a que enguany també es permetran compres online a través del portal www.liberlista.cat. I fins i tot, amb la col·laboració de l'ONCE, es vol fer arribar la possibilitat de triar llibres adaptats als nens amb discapacitat visual.

La campanya de 2016

L'any passat, en la primera edició d'aquesta campanya, van recollir el seu llibre 31.914 nens, un 38,8 % dels que van rebre el val (en realitat, no hi havia pressupost per a tots, perquè ja es presuposava que no tothom recolliria el llibre). La despesa total de la campanya va ser de 416.000 €. El Gremi de Llibreters, el d'Editors i el Departament de Cultura es mostren molt satisfets per aquesta iniciativa, sobretot perquè se suposa que ajuda a apropar a les llibreries a gent que habitualment no hi va mai. De fet, s'apunta que un 33 % dels que van passar per les llibreries eren persones que mai no hi havien entrat o que tan sols ho havien fet per comprar llibres de text. A més a més, el 57 % dels que van anar a bescanviar un val van fer una compra suplementària, que possiblement no haurien fet sense aquesta campanya. El 62,2% dels llibres adquirits eren en català.

Les crítiques

Alguns llibreters han fet crítiques a aquesta campanya, que consideren una iniciativa propagandística del conseller Santi Vila. En primer lloc, apunten que els 6 anys no és la franja d'edat més necessitada d'estímuls a la lectura, perquè els nens d'aquesta edat solen estar familiaritzats amb els llibres, a diferència dels adolescents, que tenen tendència a perdre l'hàbit de lectura. Per altra banda, és probable que les famílies que no han emprat el val, el 61,2%, representin el sector més reaci a la lectura de la societat, i per tant la campanya no assoleixi els seus objectius. La Llibreria Calders, del barri de Sant Antoni, és una de les que no ha volgut afegir-se a la campanya, tot considerant que aquesta campanya és "una despesa a fons perdut de diners públics", perquè no és segur que els llibres regalats es llegeixin. Des d'aquest establiment s'assegura que allò que cal, realment, és una campanya eficaç de promoció de la lectura. Tampoc la llibreria No Llegiu, del Poblenou, ha volgut afegir-s'hi. El seu llibreter, Xavier Vidal, considera la campanya "l'enèsim despropòsit de les polítiques culturals", assegura que entra dins les polítiques de "Pa i circ" i dubta molt que serveixi per crear hàbits lectors. Per altra banda, alguns autors han criticat que la campanya catalana, a diferència de promocions similars a d'altres països, és oberta a escriptors d'arreu, i han indicat que hauria d'estar reservada a autors locals, o fins i tot només ser vàlida per a un llistat de determinats llibres amb valor pedagògic. Però, sobretot, es critica que aquesta campanya estigui aïllada i s'apunta que sense un pla integral de suport a la lectura pot servir de ben poc.