L’Ajuntament de Barcelona opta per connectar els tramvies per la Diagonal. Així ho ha exposat la tinenta d’alcalde, Janet Sanz, que ha presentat les conclusions dels informes previs encarregats pel consistori barceloní. Aquesta alternativa, que era l’aposta inicial de Barcelona en Comú, no només permetria unir el Trambaix i el Trambesós entre les places Francesc Macià i Glòries, sinó que suposaria la creació de sis intercanviadors amb les línies 1, 2, 3, 4 i 5 de Metro i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC).

“Cal guanyar espai per les persones. Avui, treballar pel transport públic significa treballar per la salut, per complir amb els límits de contaminació”, ha afirmat Sanz, que ha subratllat que aquesta connexió compta amb el suport de la Generalitat en el que ha qualificat de “consens històric” entre ambdues institucions.

Les alternatives descartades

Tal com ha apuntat el coordinador dels informes, Oriol Antisench, les principals opcions que s’han tingut en compte pels estudis previs eren la unió dels tramvies en superfície per la Diagonal, el mateix recorregut però soterrat en túnel, el traçat per Urgell-Provença i la implementació del bus que faci tot el traçat de la Diagonal, anomenat H30.

La construcció d’un túnel s’ha descartat ja que, tot i que implicava una reducció dels temps i una alta demanda, tenia un cost elevadíssim: 475 milions d’euros en 30 anys sense comptar reinversions futures, el que multiplicava per quatre l’opció en superfície, la guanyadora, que costarà 175 milions d’euros. D’altra banda, l’alternativa del bus era la més barata (30 milions d’euros) però la menys competitiva pel que fa a usuaris i el traçat alternatiu per l’Eixample no era prou eficaç per reduir el volum de vehicles i, conseqüentment, la reducció de les emissions de CO2.

Es duplicarà la demanda

Un tret diferencial de la connexió per la Diagonal, que tindrà una extensió de 3,94 quilòmetres, és l'augment substancial de la demanda al conjunt de la xarxa.110.000 nous passatgers fins arribar als 222.000 usuaris diaris segons les estimacions dels informes. De fet, la demanda unitària de les sis noves estacions oscil·laria entre els 8 i el 11.000 passatgers cada dia, mentre que fins ara l'estació amb més demanda és Francesc Macià amb 4.500 viatgers diaris.

Canvi de sentit del carrer Urgell

Una de les qüestions més polèmiques de la unió dels tramvies per la DIagonal és que, tal com ha confirmat Sanz, es treurien dos carrils de circulació per a vehicles privats. Sobre aquesta qüestió, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha volgut treure llenya al foc: "El trànsit en el tram afectat de la Diagonal només representa l'1,5% del total de la ciutat", pel que no tindrà una gran afectació sobre el trànsit.

A més, l'Ajuntament ha anunciat que s'invertirà el trànsit del carrer Comte d'Urgell fins a Francesc Macià, convertint-lo en sentit muntanya, mentre per anar en direcció mar es modificarà el sentit viari de l'Avinguda de Sarrià. 

Altres punts conflictius

Sanz no ha especificat quina afectació tindria la construcció del tramvia en les cruïlles de Balmes i Muntaner, un dels punts amb més trànsit i on es podrien donar més incidències. Tampoc s'ha volgut posicionar sobre la gestió de TRAM, que actualment està en mans d'un consorci d'empreses privades, que considera "un segon debat". Això sí, ha volgut deixar clar que el govern de Colau aposta per "una participació pública més important en el transport públic".