L'aeroport del Prat ha viscut un primer cap de setmana de vacances per oblidar. Almenys 8.250 persones s'han quedat sense viatjar. Des de dijous, cues de centenars de persones han ocupat les terminals a causa dels constants retards i cancel·lacions de vols per part de la companyia aèria Vueling. Passatgers confosos, sense rebre cap explicació per part de l'operadora, han esperat durant hores i, fins i tot, dies a l'aeroport català per aconseguir arribar al seu destí.

Després de quatre dies seguits, de dijous a diumenge, repetint-se aquesta situació, les administracions tant catalanes com espanyoles ahir van prendre mesures. Al matí, va ser la Generalitat de Catalunya qui va fer el primer pas i va convocar per aquesta tarda una reunió d'urgència amb els responsables de la companyia per demanar-los explicacions. 

Més tard, el ministeri de Foment va anunciar que havia obert un expedient a Vueling i també té previst reunir-se avui amb els directius. Les dues reunions s'han convocat per primera hora de la tarda, una a Barcelona i l'altra a Madrid.

Vueling expedientat

L'Agència Espanyola de Seguretat Aèria (AESA) ha obert una investigació per aclarir l'origen dels problemes d'operació dels últims dies. Per la seva banda, Aviació Civil ha citat per avui el president de la companyia per escoltar les seves explicacions i els seus plans per regularitzar la situació. 

"Des que han començat els retards, AESA està vetllant perquè la companyia compleixi els drets que assisteixen als passatgers i la situació es regularitzi amb la màxima celeritat possible", assenyalava ahir el secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar. En les seves declaracions ha apuntat que "ni Vueling ni cap altra companyia no pot perjudicar milers de viatgers amb el pretext d'una mala planificació". 

Canvi d'actitud

La Generalitat, a banda de la reunió d'aquesta tarda, buscarà, també, de quina manera sancionar-los i no descarta obrir-los un expedient. Aquest migdia es preveu l'arribada de tècnics d'assessorament de l'Agència Catalana de Consum a l'aeroport barceloní a qui els usuaris afectats podran fer totes les consultes que considerin. 

L'Executiu català vol demanar a l'aerolínia "un canvi d'actitud" tant pel que fa a la solució dels problemes que estan afectant l'operativa, com per "les deficiències greus que s'estan donant en l'atenció als usuaris afectats". No és la primera vegada que el Govern fa requeriments a la companyia, que representa un 40% dels vols que surten de l'Aeroport de Barcelona. L'Agència Catalana de Consum ja ho ha fet tant amb Vueling com amb Aena dues vegades.

A la trobada hi assistiran el conseller d'Empresa i Ocupació, Jordi Baiget, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que estaran acompanyats del secretari d'Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, i la directora de l'Agència Catalana del Consum, Montserrat Ribera.

Sense explicacions

Vueling ha demanat disculpes dues vegades, però encara no s'ha dignat a donar cap explicació concreta, a banda d'al·legar motius operacionals. A l'últim comunicat, aquest diumenge a la tarda, Vueling demanava perdó pels retards i cancel·lacions que s'estan produint a l'aeroport de Barcelona-El Prat, atribuint-los una altra vegada a "problemes d'operativa".

La companyia assegurava que la situació "està millorant", ja que s'estaven produint menys retards que en dies anteriors, però alertaven que es cancel·larien 14 dels 700 vols previstos a Europa i Àfrica durant la jornada d'ahir, sense concretar quins afectarien el Prat.