Mes d'abril. Amb el bon temps es dona el tret de sortida a la temporada turística a Barcelona. Els carrers de la capital catalana es tornen a omplir de turistes i, amb la seva arribada, apareix de nou tota una sèrie de vehicles de lloguer per moure's per la ciutat. Són els segways, els skates i els patinets elèctrics, entre altres artefactes.

Recentment, malgrat que apareixen com un fenomen vinculat al turisme, aquestes noves formes de mobilitat s'han generalitzat: els barcelonins s'han sumat a la moda dels patinets de motor, fet que ha despertat inquietud en el govern municipal.

L'Ajuntament de Barcelona, conscient que no existeix cap tipus de norma que agrupi tots aquests vehicles, està preparant una regulació que pretén restringir l'ús d'aquests nous mitjans de transport, la qual afectarà no només els usuaris, sinó sobretot les empreses de lloguer d'aquests vehicles elèctrics. La normativa esmentada es troba actualment en fase d'al·legacions i es preveu que s'aprovi al maig. Què estableix la nova normativa? Quines restriccions suposa? Com afecta els negocis turístics?

skate monopati electric - Sergi Alcàzar

Tres categories: A, B i C

Si tens un segway, un skate o un patinet elèctric, o estàs en disposició d'adquirir-ne un, hauries de saber per on podràs i per on no podràs circular, i les obligacions associades al seu ús. Amb aquest objectiu, l'Ajuntament de Barcelona ha establert tres categories de patinets en la nova ordenança, que serveixen per marcar tres nivells de prohibicions.

La primera categoria, anomenada A, són els patinets elèctrics individuals que no superin els 20 quilòmetres per hora i que tinguin un pes inferior a 25 quilos. La segona de les categories, la B, són els anomenats segways i els patinets elèctrics amb una velocitat màxima inferior als 30 quilòmetres per hora. Ambdós grups no podran circular pels parcs públics, pels carrils bici, ni tampoc pels carrers amb una única plataforma. A més, en cas que siguin propietat d'un negoci, hauran de portar una distinció.

L'última categoria, la C, correspon als vehicles elèctrics de més de dues rodes. Aquests sí que podran circular pels carrils bici, tant si s'utilitzen per al transport de turistes com de mercaderies. També podran utilitzar els carrers de plataforma única i els que estiguin limitats a 30 quilòmetres per hora. Dins de la categoria C, hi ha tres subtipus: els que són per a ús personal (C0), els que estan pensats per a activitat econòmica i lleure (C1) i els destinats al transport de mercaderies.

Passa el cursor per sobre de les imatges per saber quina és la normativa vigent per a cada vehicle elèctric.

Rutes marcades

El mes de juliol passat, l'Ajuntament de Barcelona va obrir la veda a restringir el pas de segways al front marítim durant l'estiu. Només fins al setembre, mes fins al qual van estar prohibits, es van imposar 162 multes, la qual cosa en representa aproximadament dues al dia.

Delimitar les zones per les quals podran circular aquests i altres vehicles elèctrics és un dels compromisos de l'Ajuntament de Barcelona en la nova ordenança, que estableix tota una sèrie de rutes obligades fora de les quals no es pot circular. Però, atenció, aquesta restricció no s'aplicarà a tots els usuaris, sinó només als aparells llogats a les empreses de lleure i turístiques.

roda monocicle electric - Sergi Alcàzar

El govern municipal ha establert una sèrie de rutes que restringeixen la circulació de grups amb característiques molt concretes: estar formats per entre tres i sis clients -el màxim permès per a un grup- juntament amb un guia, sempre que condueixin vehicles de tipus A o B. Queden exempts d'aquesta norma, per tant, les parelles i aquells que circulin tots sols.

Hi ha rutes repartides per tota la ciutat: des de Montjuïc fins a Sant Martí, passant per Sarrià-Sant Gervasi, Sants, Ciutat Vella i el Front Marítim. Algunes estan habilitades per als vehicles A, altres per als vehicles B i finalment hi ha alguns recorreguts en comú, com es pot observar en el mapa.

El mapa mostra les rutes per als aparells elèctrics de tipus A (en blau) i de tipus B (en taronja) / Elaboració pròpia. Font: Ajuntament de Barcelona.

Obligacions dels conductors

La nova regulació no només limita les vies a través de les quals es poden conduir aquests vehicles, també afegeix altres obligacions ressenyables, com l'ús de casc, elements reflectors i d'il·luminació, la contractació d'una assegurança i una limitació d'edat mínima. A més, s'estableixen tota una sèrie de sancions en cas d'incompliment de la norma, que poden arribar fins als 500 euros.

Si bé és cert que la normativa posa el focus en els aparells que depenen d'empreses de lleure o de turisme, a la nova ordenança s'exigeix, per exemple, l'ús del casc per part de tots els usuaris de vehicles B i la col·locació d'elements d'il·luminació i reflectors als vehicles de tipus B i C.

Fent voltes en un polígon

En el negoci turístic, la nova norma ha generat algunes inquietuds. De fet, algunes empreses s'estan plantejant fins i tot tancar el negoci i posar els vehicles a la venda. "Alguns companys volen vendre el negoci, perquè ja no els és rendible. Amb les noves rutes, temen acabar fent voltes en un polígon", explica Jordi Pérez, propietari de Barcelona Green Segway.

Una dels problemes principals que hauran d'afrontar els negocis és la reducció forçada del nombre de persones en els grups de les excursions. "Abans trèiem deu vehicles amb un monitor. Ara, si el màxim són sis persones, haurem de contractar més personal, amb el cost econòmic que això suposa", afirma Pérez.

Un altre dels conflictes oberts, que genera intranquil·litat en el sector, són les condicions que s'exigiran a l'assegurança obligatòria. "Jo ja tinc una assegurança. El que passa és que no sé si és la que volen que tingui", ens explica preocupat.

Donem suport a l'Ajuntament

Però, evidentment, no tot són crítiques per a l'executiu de Colau. Hi ha empreses turístiques i fins i tot associacions que donen suport a la norma. És el cas de l'associació Mobilitat i Turisme Sostenible de Barcelona (MiTS), representada per l'empresari Vincent Dammann, amb qui ha contactat El Nacional.

"Donem suport a l'Ajuntament en el 90% dels punts de la nova ordenança", explica Dammann, que reconeix que malgrat que hi ha alguns punts millorables, coincideixen amb el redactat de la nova norma. Dammann, que representa un conjunt d'empreses d'alta gamma del sector, considera que l'ordenança "posa ordre a una situació de massificació turística", amb la introducció de les noves rutes i les restriccions dels vehicles A.

MiTS només està formada per empreses que comercialitzen amb vehicles dels tipus B i C, que són precisament, segons creu Dammann, els vehicles que surten beneficiats de l'ordenança. "[La norma] és més restrictiva amb els vehicles A, però a nosaltres ens beneficia: permet l'obertura dels carrils bici i la descentralització de la rutes, que surten del centre", explica.

Això sí, Dammann apunta que han presentat al·legacions al text per fer-hi alguna modificació. Així, assegura que no estan d'acord amb l'edat mínima per conduir els segways, que reduirien fins als 12 anys, i demanen que hi hagi connexions entre les rutes establertes per a grups. El debat continua obert.