La Generalitat convocarà una cimera el proper gener amb l'objectiu de coordinar les administracions en la lluita per reduir la contaminació a la conurbació de Barcelona i prendre "decisions concretes i calendaritzades". Així ho ha anunciat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, aquest dimarts a la Taula de la Qualitat de l'Aire de Barcelona. La principal mesura que s'ha de materialitzar en els propers mesos és la restricció dels vehicles més contaminants en els episodis puntuals de més pol·lució; un plantejament que, segons ha assenyalat Rull, les administracions volen assajar ja el 2017, probablement en el segon semestre. "Tenim molt clar que si ens en volem sortir, en la mesura de les competències de cada administració, ho hem de fer junts", ha afirmat el conseller sobre l'estratègia contra la contaminació.

La Generalitat vol "passar a l'acció" i "compactar" les propostes que les administracions implicades en la reducció de la contaminació a l'àrea metropolitana de Barcelona han posat sobre la taula en els darrers mesos, així com aprofitar la informació recopilada per la Taula de la Qualitat de l'Aire. Rull ha deixat clar que no pretenen "esmenar" cap de les "iniciatives separades" que han anat sorgint, sinó aprofitar-les i "posar-les en bloc". Per això Territori fa un pas endavant amb la convocatòria d'una cimera en què participarà la Generalitat –també els departaments d'Interior i Salut–; l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB); l'ajuntament de la capital catalana i altres consistoris d'aquesta zona i la Diputació de Barcelona. 

La cimera se celebrarà al gener i, tot i que la data encara no s'ha acordat, les administracions no volen perdre temps per concretar mesures contra la contaminació durant el 2017. Una de les principals, la prohibició d'entrada dels vehicles més contaminants en episodis puntuals, ha de ser una realitat abans de finals d'any. El titular de Territori ha assenyalat que primer se centraran en els episodis puntuals de més contaminació –se n'esdevenen tres o quatre a l'any– i ha argumentat que si les administracions saben "gestionar bé" aquestes situacions, seran "capaces" de donar "un caràcter estructural" a les mesures contra la pol·lució, que és l'objectiu final. 

Mesures de control

Un dels elements que les administracions hauran de decidir en els propers mesos per prohibir la circulació dels cotxes més contaminants en episodis puntuals és l'estratègia per controlar-ne l'accés a l'àrea restringida i hauran de determinar, en aquest sentit, si col·loquen més càmeres de trànsit o es canvien d'ubicació les existents perquè llegeixin les matrícules amb aquesta finalitat. També s'haurà de modificar el reglament de circulació, assegurar que s'hagi completat la distribució de totes les etiquetes ambientals per als vehicles i incentivar l'ús del transport públic, entre altres.

Les administracions són conscients que han de garantir que el transport públic "podrà absorbir la part de mobilitat que abandoni el transport privat", ha puntualitzat Rull. També volen acompanyar les accions de "bones polítiques de comunicació" per aconseguir la complicitat dels ciutadans. El conseller ha subratllat que necessiten la "consciència ciutadana", crear "consens", "altes dosis de realisme" i "nivells d'operativitat". 

A part de la restricció dels vehicles més contaminants, hi ha altres mesures que la Taula de la Qualitat de l'Aire –un òrgan transversal que agrupa organismes públics i privats, institucions i altres agents socials i econòmics– considera determinants per lluitar contra la contaminació, com la creació i gestió integrada de parks&ride o l'habilitació de carrils bus i bus VAO.