Els treballadors del metro de Barcelona tornaran a fer aquest dilluns, 10 de juliol, una nova jornada de vaga. I ja en van deu de seguides en dilluns laborable. Una vegada més, es produiran aturades parcials de dues hores en hores punta. De les 7 a les 9 hores i de les 16 a les 18 hores, hi haurà uns serveis mínims del 40%, mentre que les aturades d'entre les 20.30 i les 22.30 hores seran del 20% del servei habitual. 

La història recent és la següent: dijous passat, TMB va anunciar que ja no farà més propostes als treballadors del metro i reunirà la setmana que ve el consell d'administració per abordar "nous escenaris" que permetin acabar amb la situació de "bloqueig" que viu la negociació del conveni. La Generalitat va proposar dimarts passat als sindicats i a la direcció del Metro de Barcelona que se sotmetessin a un arbitratge voluntari per desbloquejar la negociació del conveni col·lectiu de l'empresa. Però l'endemà, el comitè d'empresa va rebutjar per unanimitat sotmetre’s a la decisió d’un tercer. 

La presidenta de la companyia, Mercedes Vidal, assenyalava dijous que era una "irresponsabilitat" que el comitè d'empresa rebutgi l'arbitratge extern i deia que "aquesta situació no l'entén ningú". Vidal es queixava que l'única resposta del comitè a les propostes de millora que està fent l'empresa fossin "més vagues" i va advertir que ja s'ha arribat "al límit" i ja no es podran fer més ofertes. "Fins ara hem estat en una via de diàleg que ara ja no té més recorregut. Hem de replantejar-nos tots els escenaris i veure totes les sortides possibles", apuntava. Alhora, va garantir que no hi haurà cap lloc de treball en perill o cap pèrdua en matèria de condicions laborals i va recordar que el govern anterior va aconseguir tancar un acord "sota l'amenaça d'un ERO".

El "patrocini" de l'Ajuntament

En motiu d'aquesta nova vaga de metro, l'organització sindical de la CGT ha tornat a carregar contra l'Ajuntament de Barcelona encapçalat per Ada Colau. En concret, per "la nul·la capacitat" d'assolir acords com a "patrocini" del 10è dilluns de vaga. I per il·lustrar-ho, ha aportat un gràfic on es remarca "l'èxit de la seva gestió." A excepció de les generals, hi ha hagut més del doble de vagues al metro de Barcelona en els últims 18 mesos que en els 18 anys anteriors. En xifres, 25 a 10.  

Cada dilluns que hi ha vaga al metro de Barcelona, el sistema integrat de transport públic de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) té unes pèrdues econòmiques de 100.000 euros, segons un informe de la mateixa ATM. Amb la desena vaga de dilluns, les pèrdues sumaran un milió d'euros. Pel que fa als passatgers, els dilluns de vaga el transport públic de Barcelona en registra 164.000 menys que qualsevol altre dia feiner, una baixada del 5,5%. 

D'altra banda, les aturades fan guanyar viatgers als autobusos (66.500 als de TMB i 13.000 als de l'AMB), Renfe (3.500) i Tram (1.000) i sobretot al transport privat, amb un creixement de la congestió a les principals carreteres d'accés a Barcelona. La B-23, la C-58 i la C-31 a Badalona són les vies més afectades.