L’Institut de Cultura de Barcelona (Icub) ha retirat la campanya de foment de lectura que havia encarregat a l’agència After Share, de Risto Mejide, forçat per la revolta d’un nombrós grup d’editors, llibreters, autors, traductors i bibliotecaris, que la consideren “un despropòsit”, segons el manifest que han publicat aquest dijous, i en demanen la retirada, cosa que han aconseguit.

El manifest l'han redactat les llibreries Calders i Al·lots amb les escriptores Tina Vallès i Bel Olid (presidenta de l'Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, AELC) i l’editora de Raig Verd, Laura Huerga, en nom de les nou editorials independents aplegades a Llegir en Català. Contra la campanya ja s’hi havien manifestat el PEN Català, l’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya (ACEC) i l’AELC, en un comunicat molt dur.

Les xarxes també feien xup-xup amb les crítiques de llibreters (les llibreries La Calders, Nollegiu o Adserà, entre d'altres), bibliotecaris, traductors i altres agents culturals.

Aquest dijous al matí, alguns d'aquests professionals participaven en un seminari al CCCB. Allí s'han decidit a posar fil a l'agulla i redactar un sol manifest que recollís el malestar del sector i esbombar-lo, ha explicat Laura Huerga a El Nacional. "Des de dimecres, que se sabia que la campanya s'havia encarregat, conflueixen diversos moviments en el mateix moment", ha dit.

Manifest molt dur

“Més que acostar la gent a la lectura, en provoca directament el rebuig en fer servir unes idees que, de fa temps, estan provades com a dissuasives, com ara presentar els llibres des d’una posició de superioritat moral”, diu el manifest conjunt d’aquest grup de professionals. "Ens desmarquem del tot del missatge que aporta aquesta campanya", rebla.

El pressupost que l’Ajuntament pretén invertir-hi és “desorbitat”, afegeix el comunicat. El cost de la campanya pujava a 108.000 euros. “Ja fa temps que des del sector es demanen i fins i tot es proposen campanyes fetes conjuntament per professionals de Cultura i Educació, amb biblioteques, llibreries i escoles implicades. I no se’ns escolta mai, però mentrestant ens van endinyant campanyes com aquesta, sense cap ni peus”.

Per als professionals del sector, una campanya que consisteix "a gravar llibreters i bibliotecaris fent recomanacions, el muntatge de les imatges i l’enviament dels llibres no pot valdre 110.000 euros". Citen com a referència la partida destinada a organització, viatges, posada en marxa i funcionament del pavelló català a la darrera Fira de Bolonya, "que va ser de 500.000 euros".

Qui volem que llegeixi?

El manifest del PEN, AELC i ACEC és especialment contundent. Lamenta que es deixi la promoció de la lectura "en mans d’una empresa de publicitat, sense haver-ne confiat el contingut i l’enfocament a qui realment sap sobre promoció de la lectura".

També assenyalen "el nivell lingüístic inacceptable que demostra" la presentació de l'agència After Share "i el cúmul de tòpics que desplega", cosa que els fa dubtar "que l’empresa sigui competent per emprendre una campanya d’aquestes característiques".

Els signants es pregunten "Qui volem que llegeixi més i millor? I, sobretot, enviar llibres al president d’un altre país és la manera més adequada d’aconseguir-ho?". Per a aquest grup, es tracta d'una "campanya encoberta dels partits del govern".

L’Icub depèn del tinent d’alcalde socialista Jaume Collboni, a qui Risto Mejide va fer la campanya electoral de les municipals del 2015. Mejide s'ha emprenyat força amb les crítiques rebudes.

El sector se sent utilitzat “perquè, en el nostre nom i amb l’excusa de fer-ho tot per la cultura, alguns facin els seus negocis, que solen implicar el desviament de grans quantitats de diner públic cap a unes empreses privades concretes”.

"Quan va sortir la campanya ja en vam parlar per whatsapp i ens va semblar ridícula", explica Huerga. "Però és que el tema tampoc no és això, és que se suma a una sèrie d’iniciatives de l’Icub que no entenem. La campanya és la gota que vessa el got. Crec que cada cop serem més vigilants amb aquestes iniciatives i en com es gasten els diners públics en cultura", afegeix.