L’Ajuntament de Barcelona ha imposat a Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) una multa de 7 milions d'euros per l’incompliment del contracte de la neteja i recollida de residus entre els anys 2013 i el 2015 a Gràcia i Esquerra de l’Eixample. 5 milions d'euros són penalitzacions, mentre que poc més de 2 milions d'euros corresponen al rescabalament per danys i perjudicis. Jaume Asens, tinent d’alcaldia, considera que s’ha demostrat una ‘’trama organitzada’’ per ‘’burlar els controls interns’’ i ha afegit que ‘’ha saquejat de manera continuada’’ en un servei públic. L’Ajuntament no rescindirà, de moment el contracte amb FCC però no ho descarta en un futur. L’expedient es resoldrà en el Consell Plenari d’aquest divendres.

L’expedient sancionador, que suposa el màxim nivell possible segons la normativa vigent, discrimina 5.051.610 euros corresponents a les sancions tant en l’àmbit de la neteja com en la recollida de residus i 2.120.775, per rescabalament de danys i perjudicis. 

Dels 5 milions, 2.940.714 euros s’imposen per haver falsejat les prestacions, haver modificat els serveis sense causa justificada i notificació prèvia, o haver utilitzat sistemes de treball diferents als previstos, en el contracte de neteja, i per no haver lliurat a les plantes de tractament la totalitat dels residus, no haver respectat la separació en fraccions i modificar el servei també sense causa justificada ni notificació. 2.110.896 euros més, s’imposen com a sanció per no informar dels serveis de neteja no prestats i dels prestats amb un nombre inferior de persones. 

Dels 2 milions de rescabalament de danys i perjudicis,1.268.289 euros s’han calculat en funció dels serveis de neteja certificats entre setembre de 2013 i desembre de 2015 no prestats totalment o amb un nombre inferior de persones, i 852.586 euros per danys i perjudicis en afectar ‘’molt negativament’’ les polítiques públiques de reciclatge i posar en risc la percepció de la ciutadania sobre la recollida selectiva que efectivament es realitza a la ciutat i desincentiva la separació de residus. 

Un saqueig continu

El tinent d’alcaldia de de Drets de Ciutadania, Transparència i Participació, Jaume Asens, ha destacat que l’import que haurà d’abonar FCC és el màxim que permet la normativa i ha assegurat que l’expedient ha confirmat estar davant d’una ‘’trama organitzada’’ per ‘’burlar’’ els controls interns’’ i ha afegit que ‘’ha saquejat’’ de manera continuada en un àmbit tan sensible com la neteja i el reciclatge selectiu de residus en un servei propi per ‘’benefici propi i interessos il·legítims’’. 

De moment, ha assegurat Asens, no s’ha volgut rescindir el contracte amb FCC perquèn segons ha detallat el tinent d’alcaldia, només representa un 0,7% de la facturació total de l'empresa i la jurisprudència indicava que podrien perdre el procediment judicial, però ha assegurat que no és una decisió que es descarti en funció del procediment penal. Asens ha explicat que l’informe de l’Ajuntament ja s’ha enviat a la Fiscalia de Catalunya i s’està ‘’a l’espera’’ del que digui el ministeri públic. 

El plenari d’aquest divendres resoldrà la sanció i després, es comunicarà a l’empresa. L’Ajuntament ja va comunicar a FCC la proposta de resolució i va desestimar les al·legacions que va presentar la companyia. Després de la comunicació oficial, l’empresa pot presentar recurs d’alçada. ‘’És molt provable que acabem als tribunals’’, ha sentenciat Asens. 

Mig any d'investigacions internes

Després de mig any d'investigacions internes, el govern local ha conclòs que entre el setembre de 2013 i el desembre de 2015, l’empresa va certificar 6.130 serveis no prestats o prestats amb un nombre inferior de persones, a la meitat de la zona de Gràcia i Esquerra de l’Eixample. També ha conclòs que el 2014 l’empresa va alterar de manera conscient i intencionada com a mínim 30 dels 6.200 serveis anuals de recollida de voluminosos, amb l’objectiu d’evitar el salt de banda econòmic del contracte, i per tant, residus voluminosos van anar a parar a una planta de tractament errònia. A més, el 2014, l’empresa va barrejar el 0,5% dels contenidors recollits a la zona de residus d’envasos amb residus de fracció resta o orgànics, també per qüestions econòmiques, i per tant, es van portar envasos separats selectivament per a plantes que no pertocava.