L'Ajuntament de Barcelona proposa regular la circulació de segways, rodes elèctriques, patinets amb motor i tricicles, que tenen un ús elevat en zones turístiques de Ciutat Vella i el front marítim de Sant Martí. Aquests vehicles de mobilitat personal (VMP) no tenen una reglamentació per circular per la ciutat, de manera que la nova regulació en vol garantir la convivència amb els vianants.

L’Ajuntament en regularà l’ús amb l’objectiu “de treure’ls de les voreres, que és un espai preferent per a vianants, i fer-los circular per la calçada”, ha explicat la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal. El consistori vol redactar una nova ordenança, que podria entrar en vigor durant el primer trimestre del 2017.

A banda de l'ordenança general, també està previst que cada districte pugui regular determinades zones amb més concentració d’aquest tipus de vehicles, si ho considera necessari. Barcelona seria la primera ciutat en regular aquests vehicles i, de moment, no existeix cap marc europeu. 

Les rodes elèctriques només es podran utilitzar en carrils bici, carrers amb plataforma única o parcs públics. Els segways i els tricicles de transport de mercaderies a més podrien circular per les calçades de zona 30. Als tricicles d'ús personal se’ls aplicarà la mateixa normativa que a les bicicletes, i als d'ús turístic se’ls permetrà circular per la calçada mentre no es tracti de carrers de la xarxa principal. 

Les velocitats màximes que es permetran a cada vehicle estaran determinades per la via per on circulin, i si es tracta de zones on conviuen amb els vianants, hauran de respectar la preferència de les persones que van a peu.

Majors de 16 anys i amb casc

La proposta també estableix que totes les persones que lloguin una roda elèctrica, segway o patinet amb motor hauran d’anar acompanyades d’un guia. A més, els grups turístics que utilitzin aquests vehicles seran d’un màxim de dues persones si no se segueix un itinerari fixat, i d’un màxim de sis persones si se segueix una ruta.

La nova ordenança també establirà que en cap cas les persones de menys de 16 anys poden conduir aquests vehicles per la via pública, el casc serà d’ús obligatori en gairebé tots els casos, i sempre que aquests vehicles s’utilitzin per a activitats econòmiques, hauran de tenir una assegurança. També s’està treballant en un registre que faciliti el compliment d’aquesta normativa nova i en quines sancions comportarà incomplir-la.